2024-03-22 10:41Pressmeddelande

TRÄVÄXTHUS - STIGANDE TREND!

Linnea träväxthus, modern design och stormgaranti. Finns med eller utan mur.Linnea träväxthus, modern design och stormgaranti. Finns med eller utan mur.

Att odla grönsaker i sitt egna växthus har varit populärt under många år.  Nu har växthuskunder blivit alltmer medvetna om materialval och detta märks tydligt när det kommer till val av växthus.

Kvalitetsmedvetna svenskar kräver mer

Om man tar en liten runda i vilken som helst stadsdel kommer du förmodligen att stöta på flera olika modeller av växthus. Chansen är dock stor att majoriteten är tillverkade i aluminium. På senare år har dock allt fler valt att investera i träväxthus.

• Vi har gått från ganska få förfrågningar till ganska många de senaste 2-3 åren, säger Thore Fossheim, marknadskoordinator på Skånska Byggvaror.

• Människor är mycket mer angelägna om att materialet ska vara både naturligt och miljövänligt samtidigt som träväxthusen de senaste åren har fått en mycket snyggare design och robust styrka.

En uppåtgående trend

På Skånska Byggvaror ökade försäljningen av träväxthus med 20% år 2023 jämfört med året innan, och hittills år 2024 ser kurvan ut att fortsätta uppåt.

• "Vi satsar extra mycket på träväxthus nu och lanserade därför nyligen vår egenproducerade modell "Linnea". Här har vi tagit med allt vi anser vara viktigt för ett funktionellt träväxthus samt gjort det stormsäkert och tillräckligt starkt för att klara snözon 3".

Ett naurligt hem för växterna

Med sitt naturliga material som kan bearbetas och målas efter preferens har träväxthus fått stor uppmärksamhet på marknaden. Många växthusintresserade vill äga ett växthus som i högre grad än tidigare smälter samman och blir ett med naturen runt omkring. Det är därför hög sannolikhet att träväxthus kommer bli ännu mer populära under de kommande åren.

Om Skånska Byggvaror

Skånska Byggvaror ingår i Byggmax Group.  Skånska Byggvaror förvärvades av Byggmax Group i november 2015. Byggmax Groups aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

Sofie Molin
Marknadskoordinator Skånska Byggvaror