2014-03-07 09:30Pressmeddelande

Skånska Byggvaror storsatsar på dörrar kryddade med modernism och 50-tals romantik

Skånska Byggvarors nya dörrar, retrodörren Rydebäck och modernistiska Svarte

Våren 2014 lanserar Skånska Byggvaror fler nya dörrar än någon gång tidigare. Med 20 nyutvecklade dörrar har kunderna större möjlighet att välja bland tradition och modernism. Bland nyheterna presenteras retrodörren Rydebäck och modernistiska Svarte, ritade av Skånska Byggvarors formgivare. Två utropstecken för designintresserade.

Med en bredare repertoar av dörrar än någon gång tidigare, högsta kvalitet och funktion samt målsättningen att erbjuda marknadens bästa värde för pengarna, lanseras jättesatsningen på dörrar. Dessutom med två helt nyutvecklade och egendesignade dörrar, signerade av Skånska Byggvarors formgivare och produktutvecklare Paul Thur.

-       50-talsdörren Rydebäck är tydligt retro och välkomnande med sin smalspåriga panel och avlånga 50-tals glasruta i mitten. Det nya är att glasrutan fått formen av en pil som tydligt bjuder in besökaren och skapar ett uttryck som tar för sig. I mer modernistiska dörren Svarte är formspråket en lek med cirklar, streck och infällda runda glasrutor som för tankarna till Picasso och Miro. Två val för villaägaren som vågar sticka ut och vill säga nåt med sin dörr, berättar Paul Thur, formgivare Skånska Byggvaror.

I samband med lanseringen av de nya dörrarna återlanseras dessutom en gammal trotjänare från 60- och 70-talet. Dörren Månstorp, som var en av företagets allra första storsäljare, ser åter dagens ljus som ett svar på det ökade intresset för klassiska dörrmodeller. Mer om dörrar här.

Det nya och kraftigt utbyggda dörrsortimentet lanseras under mars månad 2014.

HÖGUPPLÖSTA BILDER – Välkommen att ladda ner högupplösta bilder här.

Bilderna får användas fritt så länge det uppges att bild och produkt kommer från Skånska Byggvaror.

För information kontakta: Pressrum på Mynewsdesk

Skånska Byggvaror, Tina Dalemo produktchef, tel: 0732-22 30 04  E-post: tina.dalemo@skanskabyggvaror.seVäxel 042-25 30 00.

Om Skånska Byggvaror – för hemmafixare i Sverige och Norge

Skånska Byggvaror AB startades 1965 och är ett ledande distans- och e-handelsföretag av byggvaror. Skånska Byggvaror vänder sig till ”gör-det-självaren” och säljer ett lättöverskådligt sortiment för villans yttre och inre miljöer – t.ex. uterum, dörrar, fönster, spa, badrumsinredningar, bubbelbad, skjutdörrsgarderober etc. Alla produkter säljs under varumärket Skånska Byggvaror till kunder i Sverige och med varumärket Grönt Fokus i Norge. Med egen produktutveckling och tillverkning av stora delar av sortimentet, har Skånska Byggvaror kontroll på hela kedjan från produktidé till slutkund. Varorna levereras till största delen med egna lastbilar – till villaägare och hemmafixare. Marknadsbearbetning sker genom webb, riksannonsering, TV, showrooms och direktreklam. Företaget har 137 anställda i Helsingborg, Bjuv, Ängelholm och norska Kristiansand.

Om Skånska Byggvaror

Om Skånska Byggvaror Skånska Byggvaror är en expansiv och lönsam onlinebaserad nordisk distanshandlare på gör-det-själv-marknaden för förädlade byggvaruprodukter. Skånska Byggvaror strävar efter att erbjuda ett noga utvalt och prisvärt sortiment till hemmafixare, huvudsakligen genom sin webbplattform. Affärsmodellen kännetecknas av en hög andel produkter under eget varumärke, kontroll över värdekedjan från produktutveckling till hemleverans samt hög servicenivå oavsett försäljningskanal. Utöver webben har Skånska Byggvaror 14 butiker, tio i Sverige och fyra i Norge. Sedan grundandet 1965 har bolaget framgångsrikt utvecklats från en postorderförsäljare till en etablerad distanshandlare med över sex miljoner besök på webben årligen. Skånska Byggvaror ingår i Byggmax Group. För att komma i kontakt med Skånska Byggvaror ring 042 - 210 100. Om Byggmax Group I Byggmax Group ingår Byggmax, Buildor och Skånska Byggvaror. Buildor och Skånska Byggvaror förvärvades av Byggmax Group i november 2015. Byggmax Groups aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

Sofie Molin
Marknadskoordinator Skånska Byggvaror