2022-04-14 05:30Pressmeddelande

Så mycket planerar svenskarna att spendera på egna byggprojekt i år

Uteplats med uterumUteplatsen är byggprojektet som svenskarna mest blir nöjda med.

Nära 9 av 10 svenskar tror att det blir ett bygg/renoveringsprojekt hemma under året. De största anledningarna till varför svenskarna väljer att bygga/renovera själva är för att de vill spara pengar (70 procent) och för att det är kul (43 procent). Samtidigt planerar svenskar att spendera mer på byggprojekt än förra året. Detta visar en undersökning gjord av Sifo Kantar.

Intresset för att bygga och renovera hemmet fortsätter att locka svenskar. Enligt undersökningen är april och maj de vanligaste månaderna att starta ett byggprojekt hemma. Samtidigt planerar en majoritet att lägga mer pengar på både byggmaterial och verktyg än förra året:

• 2022: i snitt 61 000 kronor (+17 %)
  • 2021: i snitt 52 000 kronor

Samtidigt har andelen som tror att det kan bli svårt att hålla budgeten ökat från 25 procent till 38 procent.

En klar majoritet av svenskarna har en positiv erfarenhet av egna byggprojekt

På frågan "Om du tänker på det senaste bygg-/renoveringsprojektet du genomfört, vad stämmer in?" svarade 89 procent att de blev "nöjd med resultatet", och 61 procent svarade att "det blev bättre än förväntat". Och det är just uteplatsen som svenskarna blir näst mest nöjd med. Att intresset för uteplatsen ökar är något som Per-Ivan Christiansson, sortimentsansvarig på Skånska Byggvaror, har märkt.

– I början av uterummens intåg på svenska marknaden var köparna ofta par i villa med utflugna barn. Med andra ord pensionärer som hade pengar över och investerade i ett uterum istället. Nu är det fler och fler yngre familjer som bor i ett mindre hus och som önskar mer yta att samlas i för kalas och andra firanden.

Allt fler yngre familjer som satsar på uterum istället för dyr tillbyggnad

Svenskar är i år beredda att spendera mer pengar på byggprojekt i år och mer än var fjärde siktar på en uteplats – vad är det för trender bland svenskar du ser?

- I stället för att göra en dyr tillbyggnad bygger många svenskar ett uterum, eller snarare ett "extra rum", som är enklare och billigare men som har många användningsområden och kan värmas upp vid behov. När det väl är på plats blir det favoritrummet för många, säger Per-Ivan Christiansson, sortimentsansvarig på Skånska Byggvaror.

Undersökningen gjordes av Sifo Kantar mellan 31 januari - 7 februari 2022. Totalt intervjuades 1024 personer mellan åldrarna 25-65.

Ämnen: Uterums

Om Skånska Byggvaror

Om Skånska Byggvaror Skånska Byggvaror är en expansiv och lönsam onlinebaserad nordisk distanshandlare på gör-det-själv-marknaden för förädlade byggvaruprodukter. Skånska Byggvaror strävar efter att erbjuda ett noga utvalt och prisvärt sortiment till hemmafixare, huvudsakligen genom sin webbplattform. Affärsmodellen kännetecknas av en hög andel produkter under eget varumärke, kontroll över värdekedjan från produktutveckling till hemleverans samt hög servicenivå oavsett försäljningskanal. Utöver webben har Skånska Byggvaror 14 butiker, tio i Sverige och fyra i Norge. Sedan grundandet 1965 har bolaget framgångsrikt utvecklats från en postorderförsäljare till en etablerad distanshandlare med över sex miljoner besök på webben årligen. Skånska Byggvaror ingår i Byggmax Group. För att komma i kontakt med Skånska Byggvaror ring 042 - 210 100. Om Byggmax Group I Byggmax Group ingår Byggmax, Buildor och Skånska Byggvaror. Buildor och Skånska Byggvaror förvärvades av Byggmax Group i november 2015. Byggmax Groups aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

Sofie Molin
Marknadskoordinator Skånska Byggvaror