2022-03-08 09:00Nyheter

Att odla själv - klimatsmart och roligt

ODLA 4,9–6,0 M²ODLA 4,9–6,0 M²

En ökad klimatmedvetenhet bland svenskarna, har skapat en stark trend att vilja odla eget. Här bjuder vi på lite tips om vad du med fördel kan odla i både liten och stor skala odla i allt från slott till koja, samt vad du bör tänka på för att få en riklig skörd.

Många drömmer om en vacker trädgård fylld av grönsaker, bär och frukter att plocka. Och nu, i tider av en växande klimatmedvetenhet, har allt fler också sett till att förverkliga den för att minska sin miljöpåverkan. Den stora odlingstrenden gäller inte enbart de som bor i hus och har en trädgård. Intresset för att ha kolonilotter har också ökat kraftigt, och begrepp som Urban gardening, som innebär att man odlar mat på t.ex. balkonger, hörs allt oftare.

Hur kommer man igång?

För att börja odla, oavsett hur man bor, gäller det att våga ta de första stapplande stegen och inte vara rädd för att misslyckas.

Jord och en behållare är en nödvändig början. Sedan handlar det om att inte börja odla någonting som är allt för komplicerat. Klassikerna för att komma igång är till exempel sockerärtor, och olika varianter av sallader. Men även potatis, vilket är en växt som mer eller mindre sköter sig själv kan vara en bra start.

Därefter är utbudet av goda grönsaker som är förhållandevis enkla att odla, i det närmaste är oändligt. Mangold är en fantastisk grönsak, som inte minst fungerar väl att göras soppa på. Andra någorlunda lättodlade grönsaker är ärter, rödbetor, morötter, lök och rädisor. Och glöm inte bort att det även finns en uppsjö av olika örter som är enkla att odla och fantastiska att ha tillgängliga vid matlagning.

QUBE VÄGGVÄXTHUS 0,8 M² - 1,2 M²

Ett bra tips för en lycka skörd

Ett av de vanligaste misstagen som många gör i Sverige är att de sår för tidigt. Gör man det är risken stor att frost skadar växterna, men också att de inte får tillräckligt med ljus. En bra idé är därför, om man har möjlighet, att odla i växthus. Ett växthus garanterar nämligen ett bra ljusinsläpp, samt förlänger odlingssäsongen så att du kan få större skördar. Dessutom blir det ett nytt uterum för familjen att samlas i.

Skånska Byggvaror erbjuder idag många vackra växthus. Ta en sväng förbi dem för att få råd om hur du bäst kommer igång med odlingen. Lycka till!

EMILIA TRÄVÄXTHUS 8,2

Om Skånska Byggvaror

Om Skånska Byggvaror Skånska Byggvaror är en expansiv och lönsam onlinebaserad nordisk distanshandlare på gör-det-själv-marknaden för förädlade byggvaruprodukter. Skånska Byggvaror strävar efter att erbjuda ett noga utvalt och prisvärt sortiment till hemmafixare, huvudsakligen genom sin webbplattform. Affärsmodellen kännetecknas av en hög andel produkter under eget varumärke, kontroll över värdekedjan från produktutveckling till hemleverans samt hög servicenivå oavsett försäljningskanal. Utöver webben har Skånska Byggvaror 14 butiker, tio i Sverige och fyra i Norge. Sedan grundandet 1965 har bolaget framgångsrikt utvecklats från en postorderförsäljare till en etablerad distanshandlare med över sex miljoner besök på webben årligen. Skånska Byggvaror ingår i Byggmax Group. För att komma i kontakt med Skånska Byggvaror ring 042 - 210 100. Om Byggmax Group I Byggmax Group ingår Byggmax, Buildor och Skånska Byggvaror. Buildor och Skånska Byggvaror förvärvades av Byggmax Group i november 2015. Byggmax Groups aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

Sofie Molin
Marknadskoordinator Skånska Byggvaror