2022-09-14 04:40Pressmeddelande

Skanskvarnsskolan: ”Jag känner mig som en miljonär”

Isabell och Claes vid ingvigningen av LillholmsskolanDuo som inviger en trio skolor. Isabel Smedberg-Palmqvist och Claes Magnusson vid ingvigningen av Lillholmsskolan.

Renoveringar och nya byggnader. Höstterminen innebär väldigt mycket nytt för väldigt många. Tre Stockholmsskolor startade hösten med att fira nya byggnader och renoveringar.

– Väntan är över, nu får Skanskvarnsskolans lärare och elever äntligen flytta in i sina nya skollokaler. Och så fint det har blivit! Jag hoppas att alla elever ska trivas och att lärarna får en god arbetsmiljö, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (L), skolborgarråd i Stockholms stad.

Sist ut i trion invigningsfirare är Skanskvarnsskolan i södra Stockholm. Ett utmanande projekt där verksamheten fanns kvar i fastigheten samtidigt som SISAB byggde en helt ny byggnad intill. På det kom utmaningen med pandemi och grannar som arbetade hemifrån på en nysnings avstånd och hade en del synpunkter på ljud från en byggarbetsplats. Ett gott samarbete underlättade hanteringen och ökade förståelsen. Skanskvarnsskolan har nu fått en ny fullstor idrottshall, matsal, kök och nya hemvister för lågstadieklasserna.

– Vilken glädje det var när vi på läsårets första dag fick slå upp dörrarna och välkomna eleverna in i vårt nya vackra skolhus! Eleverna, som sett huset byggas under två års tid, fick äntligen leka med allt nytt på skolgården, komma in i klassrum och fritidshem, se den fantastiska idrottshallen och äta i den vackra matsalen. ”Jag känner mig som en miljonär” var en elevs spontana kommentar, säger Ingrid Gustavsson, rektor på Skanskvarnsskolan.

Nu drar också etapp två igång med renoveringar och anpassningar av de äldre byggnaderna på skolan.

– Äntligen får vi fira tillsammans igen. Vi är väldigt stolta över projekten och minst lika tacksamma för ett fint samarbete med verksamheterna, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Lillholmsskolan och Skönstaholmsskolan

Tidigare i augusti så firades också Lillholmsskolans två nya skolbyggnader, en upprustad skolgård och en uppmärksammade och redan omtyckt bronsstaty. Allt placerat i Skärholmen. Augusti avslutades med en fin invigning av den varsamma renoveringen av Skönstaholmsskolan i Hökarängen. Här hade eleverna varit evakuerade till en grannskola. Elevernas glädje i att få vara tillbaka och återigen få gå i ”sin” skola var väldigt tydlig och strålande under invigningen.

Skanskvarnsskolan invigs 14 september. Förutom representanter från SISAB och skolan så kommer skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist. Sång, glädje och nervositet (kanske) står barnen för.

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.

Thomas Pella Bergsell