2017-03-20 08:18Pressmeddelande

SISAB tar första spadtaget för Kämpetorpsskolan, Älvsjö

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, tar första spadtaget för om- och tillbyggnad för Kämpetorpsskolan, en kommunal F-9-skola. Det kommer att bli en av Stockholms största grundskolor med plats för cirka 1100 elever. Den nya skolan beräknas vara klar för inflyttning höstterminen 2019.

Projektet innebär en omfattande om- och tillbyggnad av Kämpetorpsskolan. Den befintliga skolan byggs till med två stycken nya skolbyggnader samt en ny byggnad för tillagningskök och matsal. Alla befintliga byggnader genomgår också en omfattande ombyggnad. Generalentreprenör för om- och tillbyggnaden är PEAB. Ordervärdet beräknas till 262 miljoner kronor.

- Alla barn och ungdomar i Älvsjö ska kunna lita på att det finns bra kommunala grundskolor i den egna stadsdelen och därför är den här kapacitetsförstärkningen så viktig, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

-Kämpetorpsskolans arkitekt, Paul Hedqvist, ritade ett 60-tal skolor runt om i Sverige under åren 1952-1969. Vår uppgift är att bevara skolans unika karaktär samtidigt som vi varsamt renoverar och bygger till. Vår målsättning är att skapa kvalitativa bra skolor för morgondagens elever, förklarar Claes Magnusson, VD SISAB.

-Vi är stolta och glada att återigen få förtroendet att bygga en skola på uppdrag av SISAB – en kund som vi uppskattar att jobba med. Peabs långsiktiga vision är att vara Nordens samhällsbyggare och just skolor är ett prioriterat produktsegment som passar väl in i den ambitionen säger Stefan Danielsson, affärsområdeschef för Peabs byggverksamhet.

Inbjudan att deltaga på Första Spadtaget:

Plats: Kämpetorpsskolan, Kjedjevägen 57, 126 41 Hägersten

Tid: klockan 08:30 – 10:00 torsdagen den 23 mars 2017

Barn som kommer att gå i skolan kommer även närvara, ta spadtag och sjunga.

Olle Burell, Stockholms skolborgarråd tillika SISAB:s styrelseordförande, kommer att invigningstala tillsammans med SISAB:s VD Claes Magnusson och Peab:s affärsområdeschef Stefan Danielsson.

För dig som vill deltaga eller ha mer information kontakta:

Karin Bergman, pressansvarig SISAB

Karin.bergman@sisab.se

Om SISAB

Skolfastigheter i Stockholm AB är ett kommunalt bolag som äger och förvaltar merparten av Stockholms förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Vår målsättning är att erbjuda sunda, trevliga och ändamålsenliga utbildningsmiljöer.