2019-12-09 05:15Pressmeddelande

SISAB prisat av energiexperter

Niklas Dalgrip tar emot priset från Energirådgivarna till SISAB.Niklas Dalgrip tar emot priset från Energirådgivarna till SISAB.

Priset delades ut av branschorganisationen Energirådgivarna på deras traditionella julmingel som anordnas tillsammans med EEF (Energieffektiviseringsföretagen).

– Vi har världens viktigaste uppdrag i att se till att Stockholms unga har tillgång till bästa möjliga utbildningsmiljöer i våra skolor och förskolor. Priset visar att vi är på rätt väg mot smarta, energieffektiva och hållbara fastigheter, säger Niklas Dalgrip, chef för SISAB:s driftavdelning och den som tog emot priset.

Priset delades ut till SISAB med motiveringen ”Ett framåt fastighetsbolag som med gott resultat implementerat artificiell intelligens för styrningen av flera av sina byggnader…”

En motivering som ringar in projektet SOLIDA där SISAB använder ett AI för analysera all den mängd data/händelser som de drygt 15000 sensorerna, som finns installerade i SISAB:s skol- och förskolefastigheter samlar in. Varje dag lär SOLIDA av 180000 händelser. SOLIDA kan sedan utifrån all den information föreslå smarta lösningar och ytterligare driftoptimera SISAB:s fastigheter.

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.