2020-09-18 06:16Pressmeddelande

Säkerhetspush för att uppmärksamma arbetsmiljösäkerhet i byggbranschen

Foto: Vass KommunikationSISAB:s vd Claes Magnusson stoppade bygget vid Slättgårdsskolan för att prata om behovet av samarbete för en säkrare arbetsmiljö i byggbranschen. Foto: Vass Kommunikation

Den 15 september stannade SISAB:s byggprojekt upp för att tillsammans med flertalet andra byggherrar och entreprenörer genomföra Håll Nollans ”säkerhetspush” – en manifestation för en olycksfri byggbransch och bättre samarbete mellan alla parter.

Säkerhetspushen arrangerades för första gången i Håll Nollans regi och är ett komplement till de andra säkerhetsdagarna som finns inom byggbranschen. SISAB har varit medlem i Håll Nollan sedan 2018 och välkomnar initiativet om samarbete i branschen. Håll Nollans säkerhetspush genomfördes med SISAB som byggherre på Sjöängsskolan i samarbete med Skanska och på Slättgårdsskolan i samarbete med Nacka bygg, där vi genomförde ett produktionsstopp under 15 minuter.

– Säkerhetspushen är en uppmaning till och en påminnelse om att vi ska agera på en av dom absolut viktigaste frågorna vi har i vår bransch – att ingen ska skadas på sitt arbete. Det är viktigt för oss som byggherre att arbeta tillsammans med våra entreprenörer och uppmuntra en feedback-kultur på byggarbetsplatsen, där man ska kunna säga till och säga ifrån om det behövs, för att stötta sina kollegor i att ta smarta, säkra beslut, säger Claes Magnusson, vd på SISAB.

Håll Nollan är en förening med över 80 medlemmar från bygg- och fastighetsbranschen. Under de tre åren som föreningen verkat har man tillsammans med medlemmarna bland annat tagit fram arbetsmiljöstandarder och guider och en byggherreutbildning.

– Varje år inträffar drygt 3000 arbetsplatsolyckor i byggbranschen och många av dessa är så allvarliga att de leder till medicinsk invaliditet eller långa sjukskrivningar. Varje olycka är en för mycket. Med denna manifestation vill vi lägga ytterligare fokus på hur vi kan bli ännu bättre tillsammans, säger Ulrika Dolietis, VD Håll Nollan.

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.

Thomas Pella Bergsell