2021-09-03 04:10Pressmeddelande

Nyinvigning av renoverade Enskedefältets skola

Projektchef Malin Lövström från SISAB och skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).Projektchef Malin Lövström från SISAB och skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

Onsdagen den 1 september, på dagen 88 år sedan skolan invigdes första gången, nyinvigdes Enskedefältets skola vid Sockenplan i Stockholm.

Invigningen firades med sång och musik, tal och bandklippning tillsammans med skolans rektor, elever och personal, utbildningsförvaltningen, SISAB, Stockholm konst och Stockholms stads skolborgarråd.

– Jag är så glad att eleverna och personalen fått flytta tillbaka in i sin fina skola med nya fräscha lokaler. Min förhoppning är att renoveringen har bidragit till en förbättrad lärmiljö och att skolgården inbjuder till ännu mer bus och aktivitet, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

Skolan har utrustats med en helt ny byggnad, befintliga byggnader har renoverats och tillgänglighetsanpassats, skolgården har rustats upp och skolan har utsmyckats med konst ”Sju planeter” av konstnär Ulrika Sparre.

Byggprojektet startade 2018 och färdigställdes 2020, då eleverna som varit evakuerade till Lindeskolan fick flytta tillbaka till Enskedefältets skola. Invigningen har skjutits fram ett år på grund av pandemin men en solig onsdagseftermiddag, på dagen 88 år sedan skolan invigdes första gången, var det äntligen dags att fira.

– Det är en särskilt bra dag på jobbet idag, när jag får vara med när elever och personal äntligen får fira invigningen av sin fina skola. Det är verkligen feststämning här, säger Malin Lövström, projektchef SISAB.

– Skolan är snart 90 år och har nu blivit renoverad, fått en helt ny byggnad, och skolgården är upprustad. Som i alla projekt har det funnits utmaningar. Byggnaden är grönklassad så vi har behövt gå extra försiktigt fram, det har varit stopp och omtag, tekniska utmaningar och på det en pandemi. Tack vare hårt arbete, engagemang och gott samarbete har projektet blivit framgångsrikt. Jag vill tacka alla som bidragit till att skolan har blivit så fin, säger Malin Lövström.

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.

Thomas Pella Bergsell