2022-10-03 04:25Pressmeddelande

Ny VD på SISAB

SISAB:s nya VD Ebba Agerman.SISAB:s nya VD Ebba Agerman.

Sveriges största skolfastighetsbolag har fått en ny VD. Ebba Agerman, med lång erfarenhet av Stockholms stad, tillträdde som VD den 3 oktober.
SISAB har en viktig samhällsbärande roll där fokus ligger på att förvalta och utveckla stadens skolmiljöer, säger Ebba Agerman.

SISAB:s nya vd kommer närmast från uppdraget som chef för stadsutvecklings- och lokalförsörjningsfrågor på Stadsledningskontoret. Hon har en lång och gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen, både från offentlig och privat sektor. Med mångårig erfarenhet från kommunal verksamhet från både Stadsledningskontoret och tidigare från Familjebostäder har hon också en stor förståelse för politiskt styrda verksamheter.

– Jag är väldigt glad för detta förtroende. Det ska bli roligt och spännande att få vara med och förvalta och utveckla utbildningsmiljöer i Stockholm, säger Ebba Agerman.

Beskedet om ny VD för SISAB kom strax innan sommaren och klubbades formellt i juli. Nu efterträder hon Claes Magnusson, som haft posten som VD sedan maj 2016. Han tillträder ett nytt uppdrag på Stockholms Stadshus AB som samordnande för investeringsstyrning inom staden och vissa civila beredskapsfrågor.

– Vilken ära och glädje det har varit att tillsammans med kollegorna på SISAB under så många år förvalta och bygga ut antalet elevplatser. Många nya skolor och förskolor hann det bli. Det känns tryggt att lämna över till Ebba, hennes gedigna erfarenheter tillsammans med en kompetent och ansvarstagande organisation bäddar för en fortsatt positiv framtid för SISAB, säger Claes Magnusson.

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.

Thomas Pella Bergsell