2023-04-27 11:50Pressmeddelande

Invigning av Midsommarkransens grundskola

Mitt bland borden i matsalen på Midsommarkransens grundskola finns utryckningsstången kvar.Mitt bland borden i matsalen på Midsommarkransens grundskola finns utryckningsstången kvar. Valven där brandbilarna körde in och ryckte ut har ersatts av vacka glas- och träväggar.

Fredagen 28 april innebär firande av Midsommarkransens nya och enda kommunala grundskola. Skolborgarrådet Emilia Bjuggren, SISAB, konstnärerna, arkitekterna och framförallt alla elever och lärare som fyller skolan med liv och mening är på plats.

Visning av skolans fantastiska lokaler anordnas för press och festdeltagare. Skolan är redan nominerad till sitt första pris, Årets Stockholmsbyggnad. Det som utmärker Midsommarkransens grundskola är att SISAB bevarat den tidigare brandstationens vagnhall med utryckningsstolpen intakt. Där ligger idag skolans matsal. En fantastisk sammanslagning av skola och gammal brandkårshistoria.

Välkomna att delta.

Programmet börjar kl 13 (28 april) med bland annat en rundvandring.

Önskar ni delta eller vill ha mer information. Kontakta Thomas Pella Bergsell, kommunikationschef på SISAB.

För fler bilder och information om nomineringen och verksamheten:

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.

Thomas Pella Bergsell