2020-02-06 16:19Pressmeddelande

Inflyttningsfest på Östra Real

Östra real huvudingång har även den fått sig en välbehövlig renovering.
Foto: SISAB/Arcona.Östra real huvudingång har även den fått sig en välbehövlig renovering. Foto: SISAB/Arcona.

Efter en välbehövlig renovering är anrika Östra real öppen igen. Under tiden som skolan rustats upp och fått många av sina originaldetaljer återställda så har skolans verksamhet befunnit sig i Anna Whitlocks gymnasium.

– Det krävdes många innovativa lösningar för att säkerhetsställa att skolan nu har fått moderna utbildningsmiljöer. Samtidigt har vi återskpat många tidstypiska detaljer från när skolan först stod klar, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Skolan färdigställdes 1910 och ritades av Ragnar Östberg. Nu har skolan utrustats med ett nytt ventilationssystem och det krävde millimeterprecision för att få in de utrymmeskrävande aggregaten på vinden. Mer synligt för elever och personal är återskapandet av tidstypiska dörrar, fönster och de vackra väggmålningar som finns i skolan. Till hjälp för detta arbete låg Östbergs orginalritningar.

– Det finns så många fina detaljer i Östra Real och alla som har arbetat i projektet har verkligen lagt ned hjärta och hjärna för lyfta fram de klassiska dragen i detta skolpalats, säger Claes Magnusson.

Skolan flyttade tillbaka vid vårterminens start och nu firas det med en återinvigning.

Välkomna på Inflyttningsfest i Östra Reals aula

När: 7 februari start kl 15:00-17:00

Var: Aulan, Östra Reals gymnasium, Karlavägen 79.

På plats finns SISAB, skolborgarrådet Lotta Edholm, entreprenören Arcona och självklart elever och personal som äntligen är ”hemma”.

Om SISAB

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.

Thomas Pella Bergsell