2022-12-08 08:04Press release

Kulinarisk månad på karibiska Sint Maarten

Varje år i november månad så förvandlas den karibiska ön Sint Maarten till en kulinarisk nöjespark. Med evenemanget ”Fête de la Cuisine” som startade redan 2007 och har efter det blivit en årlig tradition, och i år kickade det igång med 7 inbjudan Michelinkockar från USA,Nederländerna och Kanada. De inbjudna kockarna demonsterar sin matlagningsfärdighet tillsamamns med de lokala restaurangerna vid olika event där man både får möjlihet att prova på den tillagade maten,  som att lära sig tekniken att laga den. De olkia dagarna erbjuder bl.a. Galamiddag med 5 rätters meny, coctail provningar samt ett beachparty där alla är inbjudna.

De inbjudna kockarna deltar också i sociala aktiviteter med öns gastronomistudenter. Evenemanget arrangeras av St.Maartens Tourist Board och Sint Maarten Hospitality & Trade Association (SHTA),  och går under namnet ”St.Maartens Smaker”. Bra att veta är att den franska delen av ön, St.Martin, arrangerar ”Festival de la Gastronomie" under samma månad.

Evenemanget  ”St.Maartens Smaker” erbjuder också gästerna på ön olika kulinariska möjligheter , allt från provsmakning av varierande rätter från $17,50 till hela trerättersmenyer för $49. Intäkterna från evenemanget kommer att användas för att skicka en ny generation av kulinariska talanger från Sint Maarten för att delta i det prestigefyllda evenemanget "Taste of the Caribbean" i Miami 2023. Därför är evenemanget också en del av insamlingen för att främja lokala talanger och upprätthålla den höga kulinariska standarden på ön.

Det är ganska tydligt varifrån ön har fått sitt smeknamn 'Karibiens kulinariska huvudstad' när du upplever det fantastiska utbud av smakpaletter som visas upp under november månad på Sint Maarten. Det finns en stark kreolsk/karibisk kulinarisk tradition och samtidigt finns det inflytande från Latin- och Sydamerika, Europa och i stort sett hela världen.

Som Wyb Meijer, verkställande direktör för SHTA säger om ön, "våra kulinariska erbjudanden är lika brett representerat som vår befolkning, med så många otroliga smaker som konkurrerar om vår nästa måltid." Dessutom finns det kockar från hela världen på ön, vilket ytterligare tillför ett mångfald av smaker.

Ett väldigt tydligt exemple är Seema Vaswani, som du kan träffa på restaurang Bold Budda, hon är född i Japan, levde under 15 år i Indien och har nu bott på Sint Maarten i 22 år. Hennes blandade bakgrund har satt prägel på hennes rätter hon serverar, vilket också speglar hennes personliga resa. Som hon säger: "St Maartens smaker tillåter mig att ge dig samma smak som mina nära vänner och familj har njutit av i decennier". Bakgrundsmässigt är ingen kock den andra lik, och genom de många olika livshistorierna kommer unika och innovativa smaker som även kan upplevas på Sint Maarten.

About Sint Maarten

St. Maarten is a beautiful and versatile destination with a rich culture, white sandy beaches, lots of greenery, tropical atmospheres and a mix of all kinds of different cuisines. Located in the Carribbean, Sint Maarten is the Dutch part of the small island, and makes geographically makes up the 44% of the divided island (the remaining 66 % being Saint Martin - the french part).

Lotte Kühn Laugesen
PR Executive