2020-02-17 07:41Pressmeddelande

ServaNet gör resultat på dryga fem miljoner kronor för 2019

Med ett resultat på dryga fem miljoner kronor för 2019 gör ServaNet ett bättre resultat än budget på 2,7 miljoner kronor. Under året anslöt bolaget drygt 2 200 villor till fibernätet i de kommuner där företaget är verksamt i Västernorrlands- och Jämtlands län.

- Vi gör ett bra resultat för året och med det antal kunder som vi nu har så har vi goda löpande intäkter som gör att vi kan utveckla, underhålla och drifta fibernätet till nytta för våra kunder, säger vd för ServaNet Göran Sörell.

Bolaget har nu närmare 30 000 fiberanslutna kunder i sina kommuner i Sundsvall, Timrå, Ånge, Härnösand, Ragunda, Strömsund och Berg. Till detta kommer många företag, offentliga verksamheter och bostadsrättsföreningar. Flera av de större villaområdena är färdigutbyggda och kvar är så kallade efteranslutningar till villakunder som inte anslöt sig när området byggdes ut samt utbyggnad till landsbygd. Därför svänger nu bolagets verksamhet mer och mer över från att ansluta kunder till att utveckla nätet och tillsammans med tjänsteleverantörerna erbjuda smarta och uppkopplade tjänster – för hem, företag och kommunala verksamheter. Det nya utbudet av tjänster och kraven på bra uppkoppling och flera enheter i hemmen gör att fler kunder än tidigare surfar på allt högre bandbredder.

- Idag är det inte ovanligt att man som privatkund har 500 Mbit/s eller till och med 1000 Mbit/s till sin bostad, säger affärsområdeschef för ServaNet Lars Norling.

Samtidigt som nätet uppgraderas för att klara nya tjänster och högre hastigheter har bolaget kvar utmaningen om fiber till landsbygden.

- Problemet är ofta att det saknas bidragspengar. Det bor helt enkelt för få människor för långt ifrån varandra för att våra kalkyler ska gå ihop utan bidrag och idag saknas tyvärr tillräckligt med bidrag från staten och från EU.  Tråkigt nog så är det ofta i dessa områden som fibern behövs som mest och vi gör alltid det vi kan för att möjliggöra en fiberutbyggnad, säger Lars Norling.

Under 2020 arbetar bolaget vidare med anslutningar, i år med siktet inställt på cirka 2 000 villor, utöver de flerfamiljshus och arbetsplatser ServaNet räknar med att ansluta.

- Vi kommer arbeta vidare med nyanslutningar samtidigt som vi lanserar fler nya tjänster i nätet - tjänster som tjänsteleverantörerna erbjuder i form av exempelvis larm, automatisering av hemmet samt tjänster som distansvård och trygghet via digital nattövervakning. Internt i bolaget jobbar vi ständigt för att bli effektivare och arbeta smartare med hjälp av nya digitala lösningar, säger Lars Norling.

För mer information, kontakta:
Vd Göran Sörell, ServaNet: 060-658 55 50 / 070-652 45 65.
Affärsområdeschef Lars Norling, ServaNet: 060-658 55 77 / 070-647 04 38.

Kommunägda bolaget ServaNet återfinns idag i kommunerna; Sundsvall, Timrå, Ånge och Härnösand i Västernorrland samt i Ragunda, Strömsund och Berg i Jämtland.

Om Servanet

Vi är det lokala, kommunala och trygga fibernätet för dig i södra och mellersta Norrland. Med en anslutning till vårt öppna stadsnät får du bredband som klarar hastigheter upp till 1 000 Mbit/s där flera av Sveriges ledande leverantörer konkurrerar om att erbjuda dig internet, telefoni och tv av högsta kvalitet.

Göran Sörell
Göran Sörell