2015-06-02 08:49Pressmeddelande

Stor regional satsning på innovation i Jönköping

null

Science Park tillsammans med Almi Företagspartner och Högskolan startar nu Innovation Runway, ett projekt med syfte att utveckla innovationer i befintliga företag i regionen.

Projektet har förberetts och testats genom ett antal pilotkörningar med företag det senaste året och har nu fått finansiering från EUs regionala utvecklingsfond och Region Jönköpings Län för 3,5 år framöver.

- Vårt mål är att skapa en väl beprövad innovationsprocess som kan fungera som en extern "innovationsavdelning" för länets små och medelstora företag, säger Gustav Österström på Science Park.

Denna ”innovationsavdelning” kan på plats hos företagen inventera idéer, problem, möjligheter och teknologier som skulle kunna utgöra framtida kommersiella möjligheter. Projektet kan dessutom tillhandahålla erfarna affärsutvecklare som tillsammans med studenter, forskare och entreprenörer utvärderar projektet utifrån marknadspotential, teknik och resursbehov och som hjälper till att paketera resultatet.

Vi som arbetar i organisationerna bakom projektet har länge sett en vilja och ett behov hos företag i länet att öka förändringstakten för att möta allt snabbare omvärldsförändringar och ökad konkurrens. Genom projekt Innovation Runway ger vi små och medelstora företag verktyg att anta utmaningen och komma ut som vinnare med nya affärsområden eller genom nya företag/avknoppningar som resultat.

Science Park Jönköping - gör något stort med dina idéer

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Om Science Park

Vi arbetar aktivt och engagerat med att hjälpa ditt företag hitta rätt affärsmodell, team, förutsättningar för internationell expansion och kapital för tillväxt. Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Maria Göransdotter Marklund
Marknadsansvarig