2019-03-25 15:44Pressmeddelande

SKAPA söker 2019 års bästa uppfinnare och innovatörer

SKAPA-priset 2018 gick till Joakim Staberg från det Jönköpingsbaserade bolaget Coloreel. Foto: Elise Florman.SKAPA-priset 2018 gick till Joakim Staberg från det Jönköpingsbaserade bolaget Coloreel. Foto: Elise Florman.

Över en miljon kronor ska delas ut. Nu är ansökan till Sveriges största utvecklingspris öppen.

Varje år delar stiftelsen SKAPA ut SKAPA-priset och SKAPA-priset för unga innovatörer, som instiftats till minne av uppfinnaren Alfred Nobel, i syfte att stimulera uppfinnare och innovatörer i hela landet. Förra året kammade Jönköpings län hem båda titlarna, tillsammans med flera andra utmärkelser, och blev under SKAPAs innovationsgala utsett till landets mest innovativa län. Nu har det blivit dags att ansöka till 2019 års omgång.

Totalt omfattar prissumman över en miljon kronor. Ansökningstiden för att söka Sveriges största utvecklingspris går ut 23 april 2019.

Idérika människor uppmanas att tävla

550 000 kronor delas ut till årets vinnare av SKAPA-priset. För unga lovande uppfinnare, födda mellan 1989 och 1999, finns också möjlighet att tävla om 250 000 kronor i SKAPA-talang för unga innovatörer.

– Förra året blev något av en storslam för vårt län, vilket var fantastiskt roligt! Det bevisar att Jönköpings län verkligen lever och andas entreprenörskap på riktigt. SKAPA-priset är viktigt för att uppmärksamma människors kreativitet och innovationsförmåga och jag är säker på att det finns många spännande idéer där ute även i år som är redo att visas upp, säger Emilia Sundberg, affärsutvecklare på Science Park, ansvarig för SKAPA-priset i Jönköpings län samt ordförande i SKAPA-prisets länsjury.

Pristagare på länsnivå

Det första steget i urvalsprocessen sker på regional nivå, där en regional SKAPA-jury bestående av representanter från Science Parks, Almi Företagspartner, lokala uppfinnarföreningar och andra regionala aktörer utser länsvinnare. I Jönköpings län är det Science Park som ansvarar för priset och i juryn sitter representanter från Science Park Jönköping, Almi Företagspartner, Jönköping University, Finnveden uppfinnarförening och länsstyrelsen.

En länsvinnare för SKAPA-priset och en länsvinnare för SKAPA-talang för unga innovatörer kommer att utses. Länsvinnarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på den nationella nivån där årets nationella pristagare utses.

I varje län hålls en länsprisutdelning med landshövdingen som prisutdelare. Där delas priser på minst 10 000 kronor ut till varje länsvinnare.

Nationell bedömning och prisutdelning

Under SKAPA Innovationsgala, på Stockholmsmässan i Stockholm den 14 november, får länsvinnarna chansen att göra en kort, publik, presentation (pitch) av sitt projekt, som då bedöms av en kvalificerad panel. Ett pitchpris utdelas till den bästa pitchen.

550 000 kronor delas ut till årets vinnare av SKAPA-priset och 250 000 till SKAPA-talang för unga innovatörer.

– Det är viktigt att uppmärksamma unga innovatörer i ett tidigt skedde för att öka deras intresse samt ge dem möjligheter till fortsatt engagemang och fokus kring större innovationsprojekt i framtiden. Vi vill nå unga innovatörer som representerar båda könen, vilket innebär att vi gärna ser fler kvinnliga sökande, säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Enkelt att söka

Intresset för SKAPA-priserna ökar för varje år och i år hoppas SKAPA på fler tävlande än någonsin. Det är enkelt att delta och ansökan görs digitalt på stiftelsens hemsida. Man kan söka själv eller nominera någon annan. Ansökningstiden går ut 23 april 2019.

Idén får vara kommersiellt introducerad tidigast för två år sedan och ska finnas på marknaden senast nästa år. Vid bedömningarna har kreativiteten stor betydelse liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som bedöms är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund och samhällsnyttan.

Nytt pris för förebilder

I år delar stiftelsen ut ytterligare ett nationellt pris, SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith, på 100 000 kronor. Priset deltas ut till en person som är en förebild och som starkt bidragit till en framgångsrik kommersialiserad innovation, men som inte är entreprenören. SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith är ett nyinstiftat pris grundat av Leffes kollegor och vänner, Lasse Tenerz och Bertil Hök. Ansökningstiden för att söka eller nominera till SKAPA-förebild går ut 15 september 2019.

Om Stiftelsen SKAPA

SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. SKAPA-priset delas ut årligen i syfte att stimulera uppfinnare och innovatörer. Bakom priset står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner, Vinnova, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

www.stiftelsenskapa.se

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Emilia Sundberg
Affärsutvecklare