2018-04-06 08:04Pressmeddelande

SKAPA prisar årets bästa uppfinnare och innovatör

null

SKAPA-priset som instiftats till minne av uppfinnaren Alfred Nobel delas ut årligen i syfte att stimulera uppfinnare och innovatörer. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor som fördelas på maximalt tre pristagare utdelas 10 000 kronor vardera till 24 länsfinalister. Ansökan för 2018 är nu öppen och i Jönköpings län är det Science Park Jönköping som ansvarar för priset.

SKAPA-priset

Med SKAPA-priset, som delas ut både regionalt och nationellt, vill stiftelsen SKAPA ge stöd åt innovatörer så att deras uppfinningar och idéer kan nå marknaden. Samtidigt vill man med priset belysa den betydelse som innovationer har för den ekonomiska utvecklingen. Bakom priset står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner, Vinnova, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

SKAPA-priset för unga innovatörer

Eftersom var fjärde nyregistrerat företag har startats av en ung person, under 30 år, vill SKAPA uppmuntra ännu fler unga att våga tro på sina idéer och bidra till Sveriges utveckling. 2011 lanserades därför utmärkelsen SKAPA-priset för unga innovatörer.

– Det är viktigt att uppmärksamma unga innovatörer i ett tidigt skedde för att öka deras intresse samt ge dem möjligheter till fortsatt engagemang och fokus kring större innovationsprojekt i framtiden. Vi vill nå unga innovatörer som representerar båda könen, vilket innebär att vi gärna ser fler kvinnliga sökande, säger Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Syftet med SKAPA-priset för unga innovatörerär att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer. Alla födda mellan 1988 och 1999 har nu chansen att vara med och tävla om 250 000 kronor (delas på högst tre nationella vinnare). De 24 länsfinalisterna får ett diplom och 10 000 kr. Bakom SKAPA-priset för unga innovatörer står Vinnova.

Pristagare på länsnivå

Det första steget i urvalsprocessen sker på regional nivå, där en regional jury utser länsvinnare av SKAPA-priset och SKAPA-priset för unga innovatörer. Länsvinnarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på den nationella nivån som utser årets nationella pristagare. 2018 är det Science Park Jönköping som ansvarar över SKAPA-priset i Jönköpings län och i juryn sitter representanter från Science Park Jönköping, Almi Företagspartner, lokala uppfinnarföreningar och andra regionala aktörer.

– Jag ser SKAPA-priset som ett bra sätt att lyfta fram regionala innovatörer. Att som länsvinnare få möjligheten att åka till finalen i Stockholm och tävla mot 24 andra bidrag ger förhoppningsvis en push att jobba vidare. Extra roligt att det även finns ett speciellt SKAPA-pris för unga innovatörer. Vi behöver alltid nya entreprenörer och innovatörer som satsar på sina idéer, säger Tobias Dahlberg, affärsutvecklare på Science Park, ansvarig för SKAPA-priset i Jönköpings län samt ordförande i SKAPA-prisets länsjury.

Enkelt att söka

Ansökan görs digitalt via stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se. Sista ansökningsdag är den 23 april 2018. Vinnarna presenteras på en Innovationsgala i Stockholm den 8 november 2018.

Idén får vara kommersiellt introducerad tidigast för två år sedan och ska finnas på marknaden senast nästa år. Vid bedömningarna har kreativiteten stor betydelse liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som bedöms är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund och samhällsnyttan.

Science Park Jönköping - gör något stort med dina idéer

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Om Science Park

Vi arbetar aktivt och engagerat med att hjälpa ditt företag hitta rätt affärsmodell, team, förutsättningar för internationell expansion och kapital för tillväxt. Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Maria Göransdotter Marklund
Marknadsansvarig