2018-12-13 06:55Pressmeddelande

Nordic Adventours tar in kapital och uppdaterar populära reseplattformen

Nordic Adventours Speed CapitalLoivsa Skyborn, Speed Capital och Mortiz Witter, Nordic Adventours.

Sommaren 2017 lanserade Science Parks inkubatorsbolag Nordic Adventours Nordens första och enda reseplattform för utomhus- och äventyrsaktiviteter. Nu investerar Speed Capital, Science Parks såddkapitalbolag, 300 000 kronor i bolaget, som nyligen lanserade en uppdaterad version av webbplattformen.

NordicAdventours.com har sedan lanseringen 2017 varit en uppskattad tjänst för människor som vill uppleva utomhus- och äventyrsaktiviteter i Norden. Genom att aktivt lyssna på användarnas feedback, som till mångt och mycket handlade om tjänstens andra steg, där besökaren vidarebefordrades till arrangörernas egna hemsidor, vilket ofta komplicerade själva bokningen, har Nordic Adventours nu lyckats ta plattformen till en ny nivå.

– Vi insåg att vi behövde hitta ett sätt att låta användare boka sin resa eller upplevelse direkt på vår sida, säger Moritz Witter, en av grundarna av Nordic Adventours.

Uppdaterar med en bokningsfunktion

För att förbättra upplevelsen och funktionaliteten av plattformen testade man i början av 2018 att få med arrangörerna att aktivt delta på plattformen. Intresset bland företagen var stort men processen tog alldeles för lång tid och var för ineffektiv. Det var först när Nordic Adventours träffade det isländska företaget bakom bokningssystemet Bókun som de hittade en effektiv lösning på sina utmaningar.

Bókun arbetade för tillfället med att expandera till Skandinavien vilket öppnade upp möjligheten för bolagen att samarbeta. Genom att integrera Bókuns API har NordicAdventours.com nu gjort det möjligt för användarna att göra sina bokningar direkt på plattformen – utan att behöva slussas vidare till arrangörernas sidor. I samma veva tilldelades Nordic Adventours Almis innovationslån vilket gjorde att de kunde rekrytera nya utvecklare för att ytterligare förbättra tekniken. Detta, tillsammans med en implementering av API:n Stripe Connect, som automatiserar betalningar, gör att Nordic Adventours nu, tre månader senare, har över 250 direkt bokningsbara aktiviteter att erbjuda sina användare.

Eftersom Bókun växer mycket snabbare i Finland än in Sverige har Nordic Adventours nyligen startat ett samarbete med ytterligare ett företag. Bokningssystemet Rezdy kommer fungera som ett komplement för att fylla i de luckor som finns på kartan i dag.

Satsar på sin personal

Nu tar Nordic Adventours in 300 000 kronor i kapital från Speed Capital, Science Parks såddkapitalbolag. Pengarna ska främst gå till att finansiellt kunna hålla kvar de utvecklare, designers och copywriters som har varit med företaget sedan länge och därmed känner till dess vision, såväl som plattformen i sin helhet. Målet är att få mer trafik, samt att öka interaktion och konvertering på sidan.

– Vi har satsat mycket på att snabbt kunna få bokningsbara aktiviteter på sidan. I dag är kvantiteten där men innehållet kan bli bättre. Därför satsar vi mycket på att få till ett innehåll och en användarupplevelse som lever upp till vår standard. Just nu arbetar vi extremt mycket med både kvantitativ och kvalitativ UX/UI-testning, SEO, copy och översättning. Detta tror vi kommer ge goda resultat för både trafik och konvertering, säger Mortiz.

Lovisa Skyborn, som är ansvarig för Speed Capital delar den positiva framtidssynen.

– Speed Capital tycker att det är spännande att investera i ett företag som vill stärka besöksnäringen och dess aktörer genom att göra dem mer tillgängliga med hjälp av en gemensam plattform. Nordic Adventours har ett starkt team med drivna delägare och har stor potential att kunna etablera sig som en viktig aktör när det gäller äventyrs- och turistmarknaden i Skandinavien, säger Lovisa.

Stora planer för framtiden

Nästa steg för bolaget blir att kontinuerligt förbättra konverteringen av bokningar samt att växla upp marknadsföringen för ökad försäljning. Flera nya bokningssystem är på gång och man tittar nu på möjligheten att attrahera investerare med erfarenhet av turism eller e-handel – eller både och.

– Vi siktar inte längre på att digitalisera analoga äventyrsföretagare, det finns andra företag som gör det bättre. Men för de arrangörer som har tagit första steget och nu letar efter en försäljnings- och marknadsföringspartner som passar sin nisch, då är vi rätt kontakt, säger Moritz.

– Marknaden för utomhus- och äventyrsaktiviteter växer, här kan Nordic Adventours spela en viktig roll för operatörerna genom att plattformen är byggd utifrån den internationella besökarens behov, säger Martin Harbäck, affärsutvecklare på Science Park.

De fyra grundarna bakom Nordic Adventours jobbar fortfarande deltid med företaget men målet är att ändra på det under 2019.

– Äventyrs- och turistmarknaden i Skandinavien börjar äntligen digitaliseras, och det med stora steg. Men det är fortfarande många duktiga företag som har en utmaning när det kommer till att göra aktiviteter bokningsbara online. I framtiden kommer det vara lättare för oss att expandera då vår portfolio av tillgängliga aktiviteter kommer fortsätta att växa. Vi siktar på att kunna erbjuda 1000 bokningsbara aktiviteter till sommaren 2019, säger Moritz.

För ytterligare information, kontakta:
Moritz Witter, Chief Adventourist
moritz@nordicadventours.com

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Martin Harbäck
Affärsutvecklare, ansvarig inkubatorn