2019-10-10 07:02Pressmeddelande

Sametinget överlämnar skuggrapport till Europarådets expertkommitté

NaturbildLandskap i höstskrud

Idag överlämnar Sametinget sin skuggrapport till Europarådets granskande expertkommitté som just nu granskar hur Sverige uppfyller sina åtaganden under den europeiska stadgan om landsdels- och minoritetsspråk.  En av de viktigaste punkterna som Sametinget framför i skuggrapporten är att samerna behöver definieras utifrån sin särställning som urfolk och sin anknytning till de traditionella markerna. För samerna är kultur och språk på ett särskilt sätt kopplade till användningen av land och vatten. Det visar inte minst de samiska språkens rika naturterminologi. Domäner som renskötsel, duodji, jakt och fiske utgör en begreppsvärld med nästintill oöversättliga terminologier, precis som alla ord och uttryck som beskriver djur och natur, väder m.m.

- Sametinget har ett särskilt behov av att skydda och främja de samiska språken just som ett uttryck för den relation till marken och de traditionella samiska näringarna som är så viktig för samisk kultur och en persons kulturella identitet, säger Lars Miguel Utsi, ordförande i Sametingets språknämnd.

Sametinget anser att lagstiftningen behöver kompletteras med en samisk språklag; en lag som beaktar de samiska språkens behov, utgör ett utökat skydd för alla de samiska språken, samt säkerställer ett ökat språkligt självbestämmande. En stor andel samer behärskar inte samiska, men har en vilja att ta tillbaka sitt språk. Det behövs betydande insatser inte minst inom utbildningssystemet. Det finns anledning till oro för dagens situation, framför allt när det gäller tillgång till och kvalité på undervisningen i samiska på alla nivåer, från förskola till universitet.

- För att de samiska språken ska utvecklas i takt med det moderna samhället behövs reella satsningar och bättre förutsättningar för språköverföring och inlärning av de fem samiska språken, poängterar Lars Miguel Utsi, ordförande i Sametingets språknämnd.

Tillgängliga och fungerande högre studier i samiska är en förutsättning för framtida rekrytering av bland annat lärare. Sametinget föreslår ett särskilt anslag för stipendier som skulle möjliggöra Sametingets språkliga ambitioner och ge samer möjlighet att få en adekvat utbildning i de samiska språken. Sametinget konstaterar kort sagt att Sverige gör framsteg i minoritetspolitiken, om än med små ripsteg, och att det fortfarande behövs insatser för att säkerställa samisk språkrevitalisering och ambitionerna i Sametingets språkpolitiska handlingsprogram

Överlämnandet sker den 10 oktober kl. 10.30 i Finlandshuset, Snickarbacken 4, i Stockholm.

Kontakt:

Lars Miguel Utsi
Ordförande i Sametingets språknämnd och vice styrelseordförande
larsmiguel.utsi@sametinget.se

Ingegerd Vannar
Tf. språkchef
ingegerd.vannar@sametinget.se

Om Sametinget

Sametinget är både ett folkvalt organ och en statlig myndighet under regeringen. Det övergripande uppdraget är att bevaka samiska frågor och verka för en levande samisk kultur. De 31 ledamöterna i plenum utses genom allmänna val vart fjärde år. På Sametingets kansli arbetar ett 50-tal tjänstemän. Huvudkansliet finns i Kiruna. Lokalkontor finns i Jokkmokk, Tärnaby och Östersund.