2021-01-04 10:00Pressmeddelande

Ny bok guidar unga vuxna om privatekonomi

En fjärdedel av alla 18–24-åringar upplever att de saknar tillräckliga kunskaper om privatekonomi när de flyttar hemifrån. Samtidigt är de lovligt byte för finansbranschen som överöser dem med erbjudanden och information om pensionssparande, fonder och aktier. Med sin nya bok Egen ekonomi erbjuder sparekonomen Christina Sahlberg oberoende, praktiska tips för att hjälpa unga vuxna att fatta kloka beslut om sin privatekonomi.

– Med otillräckliga kunskaper i privatekonomi riskerar många unga vuxna att ta felaktiga beslut som helt enkelt blir en dålig investering. Det är därför som jag skrivit den här boken. För alla som inte lärt sig nog om privatekonomi i skolan eller av sina föräldrar. En heltäckande handbok som – om den används – kommer att hjälpa läsaren att få koll på allt hen behöver veta för att kunna fatta rätt beslut om sin ekonomi och få mer pengar över till allt det roliga i livet, säger Christina Sahlberg.

Att flytta hemifrån, få sitt första jobb, börja plugga eller kanske starta företag – oavsett vad så kommer det en dag när det är dags att ta hand om sin egen ekonomi. Det innebär ansvar och skyldigheter, risker och möjligheter. Det är mycket att tänka på och känslan kan lätt bli att man inte vet vad man ska göra och väljer därför att inte göra någonting och avvakta. En studie gjord av Finansinspektionen visar att tre fjärdedelar av alla 18–24-åringar som inte flyttat hemifrån inte vet hur man tar ett banklån och ca 30 procent vet inte hur man gör en budget.

I Egen ekonomi – smarta ekonomitips för dig som flyttat hemifrån lär sig läsaren att göra en budget och hur det fungerar med allt från lån, sparande och börsen till skatter, försäkringar och pensionen. För varje område ges exempel, smarta tips och checklistor. Boken ger också läsaren en inblick i vanliga mentala fallgropar, i hur vår hjärna ofta lurar oss att ta fel beslut.

“Ingen, vare sig expert eller amatör, kan förutspå framtiden. Framför allt inte när det gäller ekonomi. Världen är alltför komplex och det finns en rad faktorer, omöjliga att förutse, som påverkar huruvida ett företag kommer lyckas eller inte. Så lyssna inte på experter eller vänner som rekommenderar aktier eller annat de tycker du ska investera i.”

– ur boken

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och hjälper människor att få en bättre vardagsekonomi. Hon utsågs 2018 till årets bankprofil av Privata Affärer och gav 2020 ut boken Fixa din privatekonomi. Christina har en master i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelor i psykologi från Swinburne University (Australien).

Boken släpps den 20 januari 2021.

Om Roos & Tegnér

Roos & Tegnér grundades 2006 och är ett ledande fackboksförlag. Vi tror att ord kan göra skillnad. Att vi genom att sprida kunskap, idéer och inspiration kan bidra till att människor utvecklas. När vi beskriver oss själva använder vi ofta ord som personliga, flexibla, utmanade och moderna. Våra författare är spridda över Sverige och våra utgivningsområden är främst trädgård, affärslitteratur, resor, pyskologi, ekonomi, inredning, personlig utveckling, biografier och humor.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos