2024-06-18 06:17Pressmeddelande

Sommarlovsföretagare – boost för framtida entreprenörer

Två personer står och håller en stor bankcheck med texten 1 500 kronor. I bakgrunden Robertsfors kommunhus.Cameron Saed är Robertsfors kommuns sommarlovsföretagare, här med kommunalråd Petra Andersin (S) efter att ha pitchat sin företagsidé inför en jury.

Robertsfors kommun vill bana väg för framtida entreprenörer. Som en del av detta anordnas programmet Sommarlovsföretagare som kommunen driver i egen regi för ungdomar mellan 16 och 18 år . I år är det Cameron Saed som är sommarlovsföretagare och driver det egna företaget Star droplet productions med fokus på smyckestillverkning.

Sommarlovsföretagaren får stöd och coachning från Åsa Martinsdotter, näringslivsutvecklare på Robertsfors kommun.
– Att uppmuntra till entreprenörskap och företagande tidigt är viktigt för att fler ska våga satsa på eget företagande i framtiden. Konceptet syftar till att öka deltagarens entreprenöriella förmågor som självförtroende, mod och drivkraft, samt till att öka intresset för och kunskapen kring företagande. Därför är vi väldigt glada att återigen kunna erbjuda den här möjligheten för ungdomar, säger Åsa Martinsdotter.

Under introduktionsveckan har Cameron Saed fått baskunskaper i företagande, i ekonomi, marknadsföring, hur kunder ska bemötas och hur man startar och driver ett företag. I slutet av introduktionsveckan fick Cameron presentera sin affärsidé för en jury, precis som i tv-programmet Draknästet. Det gjorde Cameron med bravur och tilldelades ett startkapital på 1 500 kronor av kommunalrådet Petra Andersin.
– Det var jätteroligt att få presentera min idé och jag hade förberett mig ganska mycket inför introduktionsveckan. Nu kommer jag att tillverka smycken på beställning och även sälja på Rådhustorget och i butiken Eljest i Umeå, berättar Cameron Saed.

Stötta årets ambitiösa och talangfulla sommarlovsföretagare genom att beställa hens smycken! Följ företaget och ta kontakt genom Instagramkontot @star_droplet_productions

Om Robertsfors kommun

Kustkommunen i Västerbotten med de djupa skogarna, de virvlande åarna, åkermarken med de nyansrika kulturmiljöerna där Bruket fortfarande är en central del. Hos oss växte det moderna industrisamhället fram. Vi har ett sprudlande föreningsliv med stor bredd både i kultur och idrott. Vi är möjligheternas kommun!

Åsa Martinsdotter
Näringslivsutvecklare och projektledare