2020-10-14 08:33Pressmeddelande

Grundarna bakom RLVNT Distribution kan bli Entrepreneur Of The Year

När Daniel Björnemalm och Martin Liljegren startade RLVNT Distribution för åtta år sedan hade de 500 000 kr i startkapital. I år förväntas de omsätta strax under 400 miljoner kr i Norden, utan att ha tagit in en krona i externt kapital. Även om resan hit både kantats av mot- och framgångar, så har ambitionen alltid varit densamma; Att utmana den klassiska distributörsrollen. Nu är de nominerade i EY Entrepreneur Of The Year 2020.

Det var 2012 som Daniel Björnemalm och Martin Liljegren tog beslutet att grunda det som senare blev RLVNT Distribution AB. Tillsammans såg de stor potential i att grunda en ny distributör på marknaden som var inriktad på sport- och hälsorelaterad elektronik.

”Att som distributör både jobba mot konsumentelektronik respektive sportbranschen var helt unikt när vi startade. Jag tror till och med att vi var först i Europa med det. Detta är fortsatt vad som gör oss starka, vi tänker annorlunda. RLVNT är ingen traditionell distributör. Vi säljer till såväl sportbutiker som aktörer inom konsumentelektronik och apotek. Dessutom har vi en stor och dedikerad marknadsavdelning och varumärken där vi sköter direktförsäljning ut mot kund, vilket är extremt ovanligt i vår bransch. Men behovet av en direktkanal mot slutkonsument är av yttersta vikt för att bygga varumärken idag, inte minst med tanke på samarbeten med ambassadörer och idrottsprofiler”, säger Daniel Björnemalm, grundare på RLVNT Distribution.

När Daniel och Martin startade RLVNT för åtta år sedan hade de 500 000 kr i startkapital. I år förväntas de omsätta strax under 400 miljoner kr i Norden utan att ha tagit in en krona i externt kapital. Den nära relationen till bolagets finansiella partner/bank samt vikten av att omsätta lagret oerhört snabbt har möjliggjort den kraftiga tillväxten. Fokus sedan 2017 har också legat i att utveckla de båda dotterbolagen RLVNT France och RLVNT BeNeLux som också har en lika kraftig uppåtgående trend.

Nu är de nominerade i årets upplaga av EY Entrepreneur Of The Year 2020, en av världens största och mest prestigefulla utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen arrangeras i cirka 60 länder och för 25:e gången genomförs den svenska upplagan. EY har tagit del av ungefär 700 nomineringar från hela landet som granskats av en extern oberoende jury. Daniel och Martin har nu gått vidare med chans att bli regionvinnare i Väst.

”Vi är oerhört glada över nomineringen i EOY. Det är en belöning till det hårda arbete vi lagt ner under åren, för visst har det kantats av en mängd utmaningar. Men nu rullar allt på oerhört bra där vi är på väg att närmare dubbla omsättningen från föregående år, trots Coronapandemin. Under året har vi verkligen bevisat för oss själva att vi tänker rätt. Vi fokuserar på att utveckla vår egen verksamhet, på vår personal och våra personliga relationer i vårt nätverk. Att jobba hemifrån blev ingen stor dramatik för oss, vi avskaffade fasta arbetstider redan 2016”, säger Martin Liljegren, grundare på RLVNT Distribution.

Idag arbetar RLVNT med ett flertal väletablerade varumärken som Hyperice, Marshall, Urbanears Wahoo, Withings och Adidas. Inriktningen ligger på sport, hälsa och livsstil där teknologi och innovation är det som sammanför varumärkesportföljen.

Regionfinalen Väst i Entrepeneur Of The Year hålls den 19 november. Därefter går de sex regionfinalisterna vidare till den nationella finalen i januari 2021.

Läs mer om EY Entrepreneur Of The Year 2020:  www.eoy.se

Om utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year
En av världens främsta utmärkelser för entreprenörer och den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En extern oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och kategoripriset Bästa internationella tillväxt.

Om RLVNT Distribution

RLVNT Distribution är en entreprenörsdriven distributör med passion för sport, hälsa, innovation och teknologi. Vi arbetar med de bästa och mest progressiva varumärkena i branschen och tar deras produkter till Norden, Baltikum, Benelux och Frankrike, med säljkontor på samtliga marknader vi verkar i. Vår tillväxt har varit stark sedan starten 2012 och idag är vi ledande distributör av tekniskt framstående produkter till återförsäljare inom konsumentelektronik, sport och apotek. Vi arbetar med ett flertal väletablerade varumärken som Hyperice, Marsall, Urbanears, Wahoo, Withings och Adidas och vi är ständigt på jakt efter nya spännande leverantörer inom sport, hälsa och livsstil. Läs mer på https://www.rlvnt.se.

PR manager
Victoria Malmberg