2020-09-01 17:21Pressmeddelande

Qliro rekryterar Johnny Sällberg som ny Chief Commercial Officer

Qliro har rekryterat Johnny Sällberg som ny Chief Commercial Officer (CCO). Johnny kommer närmast från en roll som CCO på Urb-it där han arbetat sedan 2017. Johnny har även erfarenhet från flertalet roller inom Klarna där han arbetade under åren 2012 till 2017.

Johnny Sällberg har sedan 2017 arbetat på Urb-it i roller som Head of Sales, Managing Director och har sedan 2018 ingått i ledningsgruppen i rollen som Chief Commercial Officer. Innan Johnny tog steget till Urbit arbetade han under 2012-2017 på Klarna inom flertalet roller bland annat som Manager för Education och E-commerce development, Director Bid Management samt Director för Commercial Training & Development. Johnny är sedan 2019 ledamot i IHM Business Schools advisory board.

“Jag är väldigt glad över att Johnny kommer att vara en del av Qliros ledning och leda vår fortsatta expansion avseende betallösningar till e-handeln. Johnnys mer än 10-åriga erfarenhet inom olika sälj- och kommersiella roller liksom hans branscherfarenhet från e-handel och betalningar kommer att bli en stor tillgång för oss på vår fortsatta tillväxtresa”, kommenterar Carolina Brandtman, vd på Qliro.

”Jag ser verkligen fram emot att få leda Qliros kommersiella funktion för e-handeln. Jag är imponerad av hur Qliro på några få år lyckats etablera den starka ställning man har som betalpartner för större e-handlare i Norden men även av det digitala erbjudande man har inom finansiella tjänster till de mer än 2,2 miljoner aktiva konsumenter som idag använder Qliros tjänster. Det känns extra roligt att ansluta i en spännande tid när Qliro står inför att bli ett separat noterat bolag på Nasdaq Stockholm, kommenterar Johnny Sällberg.

Johnny kommer att ingå i Qliros ledningsgrupp och tillträder rollen som CCO under oktober månad och ersätter då David Lundqvist som lämnar Qliro för att anta nya utmaningar utanför Qliro.

Om Qliro AB

Qliro, grundat 2014, är ett ledande fintechbolag på den nordiska marknaden som erbjuder flexibla betallösningar för e-handlare och förmånliga sparkonton och lån till privatpersoner. Qliro har sedan starten vuxit snabbt och betallösningarna har använts av mer än 4 miljoner nordiska privatkunder och affärsvolymen de senaste 12 månaderna överstiger 5,5 miljarder kronor. Qliro har sitt säte i Stockholm och är ett kreditmarknadsbolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Qliro är ett helägt dotterbolag i den börsnoterade koncernen Qliro Group. Qliro Groups styrelse har lämnat ett förslag till en extra bolagsstämma, som planeras att hålls den 28 september, att aktierna i Qliro AB ska delas ut till befintliga aktieägare och att Qliros aktier ska tas upp för handel på Nasdaq Stockholm. För mer information om Qliro se www.qliro.com