2020-12-16 18:30Pressmeddelande

Biltema storsatsar på sin e-handel och byter betalpartner till Qliro

Qliro fortsätter att stärka sin position som partner till större e-handlare i Norden och det senaste tillskottet blir Biltema som storsatsar på sin e-handelstjänst Köp & Hämta. Biltema är en av Sveriges ledande återförsäljare av hem- och fritidsartiklar, och samarbetet omfattar förutom Sverige även Biltemas verksamhet i Norge, Finland och Danmark och förväntas succesivt att lanseras under första kvartalet 2021.

Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom hem och fritid och har 19 000 artiklar inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Nu storsatsar Biltema på sin e-handel och väljer Qliro som betalpartner för sin Köp & Hämta tjänst. Tjänsten Köp & Hämta innebär att kunden kan hämta upp sin färdigpackade beställning inom två timmar på något av Biltemas varuhus. Enligt jämförelsesajten Black-friday-sverige.se så var Biltema den sjätte mest besökta e-handelssajten i Sverige under perioden juli-september 2020.

Nu byter Biltema betalpartner till Qliros flexibla betallösningar. Partnerskapet innebär att Biltemas kunder på ett enkelt sätt kommer ges möjlighet att betala på det sätt som passar just dem och därmed kunna använda sig av Qliros populära betalprodukter som till exempel faktura eller delbetalning.

- Vår e-handel växer snabbt i betydelse för oss och samhället i stort och i den tillväxtfasen ser vi verkligen fram emot att Qliro ska stötta oss med sin expertis kring e-handel. Vi ser fram emot att lansera Qliros innovativa, stabila och kundvänliga checkout-lösning till våra kunder, kommenterar Daniel Berg, CDO på Biltema.

- Det är verkligen roligt att få välkomna ännu en riktigt stor nordisk handlare och ett så starkt varumärke som Biltema till Qliro. Vi har under det senaste året avsevärt stärkt vår position på marknaden. En av anledningarna till vår framgång är vår moderna checkout-lösning som gör köpupplevelsen enkel och friktionsfri för konsumenten vilket också resulterar i en bättre konvertering för våra handlare. Det tillsammans med de förbättringar vi gjort för konsumenterna i våra digitala kanaler som den nya appen och webben har varit viktigt för att få förtroendet att ingå partnerskap med Biltema, kommenterar Carolina Brandtman, VD på Qliro.

Qliro har under 2020 inlett partnerskap med bland annat teknikjätten Inet, CAIA Cosmetics, Scandinavian Luxury och Headspot.

Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom områdena Bil/MC, Båt, Fritid, Hem, Kontor/teknik, Bygg, Bilvård och Verktyg. Totalt marknadsför Biltema mer än 19 000 artiklar. Biltema finns idag i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Biltemas vision är att underlätta ekonomiskt för människor att ha bil, båt, bostad, verktyg samt fritidsartiklar av hög kvalitet och därigenom skapa en rikare fritid för alla.

Om Qliro AB

Qliro, grundat 2014, är ett techbolag som erbjuder flexibla betallösningar för e-handlare i Norden och digitala finansiella tjänster till privatpersoner i Sverige. Qliro växer snabbt, under det senaste året har mer än 2,3 miljoner kunder använt sig av Qliros tjänster och volymen med Qliros betalsätt har överstigit 5,8 miljarder kronor. De största ägarna är Rite Ventures med 25,8% ägande och Mandatum Life (Sampo) med 9,8% ägande. Qliro är sedan oktober 2020 noterat på Nasdaq Stockholm med tickern “Qliro”. Qliro har sitt säte i Stockholm och är ett kreditmarknadsbolag som står under Finansinspektionens tillsyn. För mer information se www.qliro.com.