2020-10-29 08:36Press release

VÄRLDENS BÄSTA GIN 2020 ÄR FRÅN SVERIGE

ärldens bästa gin med stolt Masterblender Mathias TönnessonVärldens bästa gin med stolt Masterblender Mathias Tönnesson

Purity Navy strength Gin från det skånska destilleriet Purity blev igår kväll utsedd till VÄRLDENS BÄSTA GIN vid årets International Spirit Challenge i London.

”Helt ärligt. Jag skakar av glädje. Att bli utsedd som världens bästa gin är jättestort och kan liknas med att vinna 100m sprint i VM. Alla vill vinna detta race då det råder ginhysteri i världen och att ett litet ekologiskt destilleri från Skåne vinner detta pris är enormt”, säger Mathias Tönnesson, Master Blender vid Purity Distillery bubblande.

International Spirits Challenge (ISC) är en av de två mest respekterade och inflytelserika tävlingarna inom vin & spritbranchen i världen.  Över 1 700 spritsorter från ett sjuttiotal länder tävlar årligen och i år ställde över 300 gin upp i tävlingen för att vinna den ärofyllda trofén.

Purity Navy Strength Organic Gin

Värlens bästa gin - Purity Navy Strength Organic Gin

Högt upp på prispallen blev i år en gin från Sverige – Purity Navy Strength Gin

De 10 bästa ginen i världen enligt International Spirits Challenge 2020 är:

Purity Craft Navy Strength Organic Gin

Trophy – Världens bästa gin

Hernö Gin

Double Gold

Darnley's Navy Strength Gin

Double Gold

Thomas Dakin Gin

LoneWolf gin

Beefeater 24

Junimperium Blended Dry Gin

KI NO BI 'SEI'

Plymouth Gin

Gin O'ndina

Källa: www.internationalspiritschallenge.com

Vad är en Navy Strength gin?
Populärt kallas en gin på 57.14% för Navy Strength gin med den ursprungliga namnet var ”Proof gin” eller ”gunpowder proof gin” vilket mer förklarar bakgrunden till den höga alkoholhalten. Själva uttrycket kommer från att engelska sjöofficerare fick en del av sin lön utbetald i gin och för att säkerställa att de fick rätt summa i lönekuvertet testade de styrkan i sin gin så att deras befälhavare inte hade spätt ut ginen med vatten, på engelska ”to proof”. Själva testen genomfördes genom att man blandade ginen med krut och började ginen brinna var den på 57.14% och allt var frid och fröjd. Klarade ginen inte testen kunde det leda till myteri ombord.

För dig som ginconnoisseur innebär en Navy Strength Gin kort och gott en gin med en mer explosiv smak vilket i sin tur leder till godare och mer smakrika cocktails. Den extra alkoholen fungerar som en smakkoncentrator och ginen ges mer karaktär där de enskilda kryddorna blir mer framträdande. En Navy Strength Gin anses som den finaste varianten av gin då kvaliteten på kryddsättningen blir tydligare och den höga alkoholhalten skiljer agnarna från vetet då den underliggande basspritens kvalitet blir väldigt tydlig.

”Hemligheten bakom Purity Gins stora smakprofil, förutom att den är baserad på världens bästa vodka, är att kryddningen är gjord med den spännande blandningen av enbär, basilika, timjan, blåbär, lingon, koriander, lavendel, kardemumma och Angelikarot. Denna kryddsättning gör att du får en gin med mycket smak och då den har vår mycket lena vodka som bas kan du njuta av en smakrik gin som är mjuk i strupen", säger Mathias Tönnesson, Master Blender hos Purity Distillery.

TRE EKOLOGISKA PURITY NAVY STRENGTH GIN RECEPT FÖR ATT FIRA SEGERN

Ekologisk Gimlet – 1 drink
Den mest klassiska av alla Navy Strength gincocktails. Ursprunget kommer från den enkla anledningen att sjömännen blandade lime med sin gin för att hålla skörbjuggen borta.

Gör så här: Skaka nedanstående ingredienser i en cocktailshaker med is. Sila ner i ett väl kylt cocktailglas och garnera med en skiva lime.

4 cl Purity Navy Strength gin
3 cl färskpressad ekologisk limejuice
2 cl sockerlag (en del socker och en del vatten. Koka upp under omrörning till sockret löst sig. Låt svalna).

Navy GT – 1 drink
Vi har inte bara britterna att tacka för gin utan också såklart att de uppfann GTn. Detta klassiska recept var populärt bland brittiska sjömän som seglade österut då de kämpade både mot malaria och skörbjugg.

Gör så här: Fyll ett stort copa-/vinglas med mycket is. Häll i Purity Navy Gin och en neutral tonic. Pressa lite citronjuice i drinken och garnera med några citronskivor.

6 cl Purity Navy Strength gin
6 cl Indian Tonic
Ekologisk Citron

Nude Martini – 1 drink

När du har världens bästa gin tillgänglig behöver du bara tid för att avnjuta din Martini.

Gör så här: Fyll en cocktailshaker med is, häll i Purity Navy Strength och rör runt tills det är väl kylt.  Häll ner ginen i ett kylt cocktailglas och garnera med en citron twist.

8 cl Purity Navy Strength gin
0 cl Vermouth (används bara för att dölja smaken av dålig gin. Behövs inte med Purity Gin.)

PRODUKTINFORMATION

Produktnamn: Purity Nordic Navy Strength Organic Gin

Varunummer Systembolaget: 83402

Purity Navy Strenth Gin kan beställas via systembolaget.se eller på Sveriges bästa Systembolag i Hörby, Skåne som har Purity Gin på hyllan.

Volym: 0,7 liter

Smakprofil Enbär, nordiska bär, mix av organiska råvaror med den djärva effekten av 57.1% som verkligen förstärker smakerna. Navy Gin - för cocktails med attityd.

Ingredienser Enbär, koriander, lavendel, kardemumma, angelikarot, basilika, timjan, lingon och blåbär.

Pris: 449 kr

Alkoholhalt: 57,1%

Ekologisk: Ja

Purity önskar dig som journalist välkommen på en individuell Purity provning där du får chans att prova våra prisbelönta gin och vodkor. Provningen genomförs av Purity Distillerys Master Blender Mathias Tönnesson, som har lagt ned hela sin själ i framställningen av de dessa nya produkter. Maila oss så återkommer vi med passande tider.

Purity Single Malt SC Organic Whisky

About Purity Distillery

Purity är ett familjeägt svenskt destilleri där den ekologiska spriten destilleras på Ellinge slott utanför skånska Eslöv. Hemligheten till att Purity vunnit utmärkelse för världens bästa Vodka 2017 och Väldens bästa Gin 2020 är at destilleriet kokar sin sprit mycket myclket långsamt många många gånger vilket resulterar i en väldigt smakrik och len vodka och gin.

Mathias Tönnesson
Masterblender & CEO