2020-02-18 13:31Press release

Två nya Gin från svenska Purity

Mathias Tönnesson, Master Blender hos Purity Distillery.Mathias Tönnesson, Master Blender hos Purity Distillery.

Purity Distillery är det svenska destilleriet från Eslöv som under de senaste tio åren har framställt och producerat Purity Vodka – vinnare av över 229 internationella priser, bland annat för världens bästa ekologiska vodka och alkoholhaltiga dryckers mest prestigefyllda tävling International Wine & Spirits Competition. För en vecka sedan lanserades Purity Nordic Dry Gin

Baserade på Purity Vodkas prisbelönta sprit lanseras nu ytterligare två högkvalitativa ginsorter. Samtliga ekologiska, noggrant genomarbetade och varsamt framställda för att erbjuda en smakupplevelse utöver det vanliga. På onsdag den 19 februari 2020 lanseras de ekologiska ginsorterna Purity Nordic Old Tom Gin samt Purity Nordic Navy Strength Gin.

Hemligheten med Purity Gins stora smakprofil, förutom att den är producerad på världens bästa sprit, är att kryddningen är gjord med den spännande blandningen av basilika, timjan, blåbär och lingon. Denna kryddsättning gör att du får en gin med mycket smak så du kan njuta av en Gin & Tonic i absolut världsklass säger Mathias Tönnesson, Master Blender hos Purity Distillery.

Sommarkänsla året om med Old Tom

Låt oss presentera Purity Gin-familjens lite sötare medlem som är gjord som en klassisk Old Tom-style vilket är den ursprungliga ginstilen som dracks i England på 1700-talet. I vårt recept adderar vi ekologiskt socker för att skapa en söt mjukhet som tillsammans med de ekologiska örterna får ginen att blomma ut i en uppfriskande prakt. Old Tom är en naturlig del av sommaren, men smakar lika gott alla fyra årstider, och passar perfekt med syrliga citrussmaker, speciellt till en klassisk Tom Collins.

Djärva smaker ger magiska cocktails med Purity Navy Strength

Vi har uppgraderat det klassiska Navy Strength-receptet med både bättre och djärvare ingredienser - allt för att ge dina cocktails en riktig wow-känsla. Enbär, nordiska bär och ekologiska örter blandat med Puritys prisbelönta sprit. Resultatet är en smakrik och fyllig smakexplosion som ger extra karaktär till cocktails för alla tillfällen

Purity Distillery vill önska dig välkommen på en individuell ginprovning där du även får veta mer om vikten av att arbeta med de bästa ekologiska råvarorna, egenproducerad ekologisk sprit samt en lärorik kunskapsresa genom ginets historia och vår bild av spritens framtid. Provningen genomförs av Purity Distillerys Master Blender Mathias Tönnesson, som har lagt ned hela sin själ i framställningen av de dessa nya produkter. Maila oss så återkommer vi med passande tider.

PRODUKTFAKTA

Produktnamn Purity Nordic Old Tom Gin

Varunummer Systembolaget 84325 http://bit.ly/PurityOldTom

Volym 0,7 liter

Smakprofil

Lite mjukare och sötare, enbär blandas med nordiska bär, basilika och timjan för en blomstrande smak. Inledningsvis dominerar enbärssmaken, som följs av en mjuk och torr blommighet och en rund eftersmak av de nordiska blåbären och lingon.

Ingredienser Enbär, koriander, lavendel, kardemumma, angelikarot, basilika, timjan, ekologiskt socker, lingon och blåbär.

Pris 339 kr

Lanseringsdatum 19 feb 2020

Alkoholhalt 43%

Ekologisk Ja

Produktnamn Purity Nordic Navy Strength Gin

Varunummer Systembolaget 83402 http://bit.ly/PurityNayy

Volym 0,7 liter

Smakprofil Enbär, nordiska bär, mix av organiska råvaror med den djärva effekten av 57.1% som verkligen förstärker smakerna. Navy Gin - för cocktails med attityd.

Ingredienser Enbär, koriander, lavendel, kardemumma, angelikarot, basilika, timjan, lingon och blåbär.

Pris 450 kr

Lanseringsdatum 19 feb 2020

Alkoholhalt 57,1%

Ekologisk Ja

Alla bilder får användas fritt i redaktionellt syfte.

Notera att våra priser gäller för 0,7 liter och inte 0,5 liter.

För mer information, produktbilder och prover/tasting, vänligen kontakta

Arwind Malhotra, marknadschef Purity Distillery

a.malhotra@puritydistillery.com telefon 0708-709500

About Purity Distillery

Purity Distillery är ett familjeföretag med passion för kvalitet, hållbarhet och oförglömliga smaker. Vi värdesätter gamla traditioner och destillerar med stort tålamod våra drycker i vårt specialbyggda koppardestilleri på Ellinge slott söder om Eslöv i Skåne. Samtidigt förstår vi vikten av att med hjälp av vår erfarenhet och fokus på kvalitet, utvecklas hållbart och följa aktuella trender. Vår fokus ligger alltid på att med hjälp av noggrant utvalda organiska ingredienser och spännande kryddkombinationer, göra varenda droppe till en unik smakupplevelse och det är också därför vi vunnit över 229 internationella priser och blivit utnämnda till världens bästa ekologiska vodka.

Arwind Malhotra
Marketing & Communications Director