2020-10-11 18:48Press release

PURITY REDO FÖR EN FRAMTIDA SVENSK GÅRDSFÖRSÄLJNING

Det skånska famijeägda destilleriet Purity meddelar idag att man är redo för en svensk framtida gårdsförsäljning och har därför skapat sin första Purity Single Malt SC Organic Whisky.

"Gårdsförsäljning innebär att vi kan fortsätta att utveckla nya och spännande högkvalitativa hantverkstillverkade serier av vodka, gin och whisky vid vårt destilleri vid Ellinge slott på den skånska landsbygden. Jag tycker inte att vi svenskar skall dricka mer sprit utan att vi istället skall dricka svensk kärlektsfullt destillerad vodka, gin och whisky av ultrapremium kvalitet. En framtida gårdsförsäljning möjliggör denna utveckling", säger Mathias Tönnesson, Master Blender vid Purity.

Purity Single Malt SC Organic Whisky

Lagring  av Purity Single Malt SC Organic Whisky sker i utvalda Bourbonfat.

Vid Puritys destilleri vid Ellinge slott utanför Eslöv i Skåne destilleras en av världens mest ansedda basspriter som används i Purity Vodka, Purity Gin och numera också i Purity Whisky. Hemligheten till Puritys prisbelönta smak är att destilleriet enbart använder ekologiska råvaror som i den specialdesignade kopparpannan destilleras mycket långsamt utan direkt värme många många gånger med mycket kärlek. Detta tidsödande hantverk gör att all smak stannar kvar i basspriten vilket skapar en väldig mjuk, smakrik och len sprit.

"Att tillverka en ultrapremium sprit kan liknas med när man tillagar en god saftig köttbit. Man måste börja med en högkvalitativ köttdetalj som man sedan tillagar i låg temperatur under en längre tid för att utveckla all smak", berättar Mathias Tönnesson vidare.

Purity Navy Strength Organic Gin

Efter att ha introducerat en högre kvalitetsnivå inom vodka och gin, så kallad Ultra Premium kvalitet har Purity nu bestämt sig för att göra desamma inom whisky med sin framtida serie av Purity Single Malt SC Organic Whisky.

Man har därför under våren använt sin magiska kopparpanna och specialdestillerat en mycket len och smakrik ekologisk kornsprit 34 gånger som man sedan har lagt för lagring i speciellt utvalda amerikanska bourbonfat. Resultatet kommer i framtiden bli destilleriets första ekologiska single malt whisky som planeras finnas tillgänglig till försäljning vid Puritys destilleri när gårdsförsäljning förhoppningsvis blir tillåten i Sverige i framtiden.

Purity Distillery Master Blender Mathias Tonnesson and Master Distiller Stefan Magnusson

Purity Master Blender Mathias Tonnesson och Purity Master Distiller Stefan Magnusson, skaparna bakom den framtida Purity Single Malt SC Organic Whisky.

"En framtida gårdsförsäljning betyder att vi kan skapa fler arbetstillfällen vid vårt destilleri och utveckla det som ett populärt besökcentrum med smakprovningar, guidade visningar, restaurang och försäljning av unika small batch detillerade produkter som t ex vår framtida serie av Purity Single Malt SC Organic Whisky", säger Mathias Tönnesson, Master Blender vid Purity.

Purity Single Malt SC Organic Whisky

Master blender Mathias Tonnesson provsmakar Purity Single Malt SC Organic Whisky.

För mer information, intervjumöjligheter och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Mathias Tönnesson, Master Blender Purity Distillery.
E-post: m.tonnesson@puritydistillery.com
Telefon: 070-1111222

Vi är stolta över att de senaste åren vunnit över 229 medaljer vid internationella sprittävlingar, t.ex. World´s best Vodka (2017) och Best Organic Vodka of the Year (2019), Double Gold vid ISC 2020 och guldmedalj vid IWSC 2020.

ULTIMATE SPIRIT CHALLENGE

INTERNATIONAL SPIRITS CHALLENGE (ISC)

INTERNATIONAL WINE AND SPIRITS CHALLENGE (IWSC)

Läs mer om Purity på www.puritydistillery.com

Mathias Tonnesson, master blender Purity Distillery

About Purity Distillery

Purity är ett familjeägt svenskt destilleri där den ekologiska spriten destilleras på Ellinge slott utanför skånska Eslöv. I Sverige finns 2 ekologiska vodka på Systembolaget: Signature 34 Edition organic vodka och Connoisseur 51 Reserve organic vodka. Purity säljer även 3 sorters ekologiska gin och en smaksatt vodka - Purity Nordic Dry Organic Gin, Purity Old Tom Organic Gin och Purity Navy Strength Organic Gin samt Purity Mediterranean Citrus Spritz.

Mathias Tönnesson
Masterblender & CEO