2020-08-14 10:00Press release

DUBBELT GULD PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET TILL PURITY NAVY STRENGTH GIN VID INTERNATIONAL SPIRITS CHALLENGE

PURITY NAVY STRENGTH GINPURITY NAVY STRENGTH GIN vinner dubbelt guld vid årets IWSC & ISC

Det skånska destilleriet Purity har vunnit högsta utmärkelsen på första försöket, ett dubbelt guld för sin nya ekologiska Purity Navy Strength Gin vid årets International Spirits Challenge (ISC)

”Att vi följer upp förra veckans guldmedalj vid International Wine & Spirit Competition (IWSC) med en dubbel guldmedalj vid årets International Spirits Challenge är ett enormt fint erkännande för den goda smaken i vår nya gin. Att man vinner vid både IWSC & ISC för samma gin är unikt och visar att vår gin smakar gudomligt", säger Mathias Tönnesson, Master Blender vid Purity Distillery med ett stort leende.

International Spirits Challenge (ISC) är en av de mest respekterade och inflytelserika tävlingarna inom vin & spritbranchen.  Över 1 700 spritsorter från ett sjuttiotal länder tävlar årligen och ett dubbelt guld är den högsta valören du kan vinna i tävlingen.

Vad är en Navy Strength gin?
Populärt kallas en gin på 57.1% för Navy Strength gin med den ursprungliga namnet var ”Proof gin” eller ”gunpowder proof gin” vilket mer förklarar bakgrunden till den höga alkoholhalten. Själva uttrycket kommer från att engelska sjöofficerare fick en del av sin lön utbetald i gin och för att säkerställa att de fick rätt summa i lönekuvertet testade de styrkan i sin gin så att deras befälhavare inte hade spätt ut ginen med vatten, på engelska ”to proof”. Själva testen genomfördes genom att man blandade ginen med krut och började ginen brinna var den på 57.1% och allt var frid och fröjd. Klarade ginen inte testen kunde det leda till myteri ombord.

För dig som ginconnoisseur innebär en Navy Strength Gin kort och gott en gin med en mer explosiv smak vilket i sin tur leder till godare och mer smakrika cocktails. Den extra alkoholen fungerar som en smakkoncentrator och ginen ges mer karaktär där de enskilda kryddorna blir mer framträdande. En Navy Strength Gin anses som den finaste varianten av gin då kvaliteten på kryddsättningen blir tydligare och den höga alkoholhalten skiljer agnarna från vetet då den underliggande basspritens kvalitet blir väldigt tydlig.

”Hemligheten bakom Purity Gins stora smakprofil, förutom att den är baserad på världens bästa vodka, är att kryddningen är gjord med den spännande blandningen av enbär, basilika, timjan, blåbär, lingon, koriander, lavendel, kardemumma och Angelikarot. Denna kryddsättning gör att du får en gin med mycket smak och då den har vår mycket lena vodka som bas kan du njuta av en smakrik gin som är mjuk i strupen", säger Mathias Tönnesson, Master Blender hos Purity Distillery.

Mathias Tonnesson, Master Blender Purity Distillery

TRE EKOLOGISKA NAVY STRENGTH GIN RECEPT

Ekologisk Gimlet – 1 drink
Den mest klassiska av alla Navy Strength gincocktails. Ursprunget kommer från den enkla anledningen att sjömännen blandade lime med sin gin för att hålla skörbjuggen borta.

Gör så här: Skaka nedanstående ingredienser i en cocktailshaker med is. Sila ner i ett väl kylt cocktailglas och garnera med en skiva lime.

4 cl Purity Navy Strength gin
3 cl färskpressad ekologisk limejuice
2 cl sockerlag (en del socker och en del vatten. Koka upp under omrörning till sockret löst sig. Låt svalna).

Navy GT – 1 drink
Vi har inte bara britterna att tacka för gin utan också såklart att de uppfann GTn. Detta klassiska recept var populärt bland brittiska sjömän som seglade österut då de kämpade både mot malaria och skörbjugg.

Gör så här: Fyll ett stort copa-/vinglas med mycket is. Häll i Purity Navy Gin och en neutral tonic. Pressa lite citronjuice i drinken och garnera med några citronskivor.

6 cl Purity Navy Strength gin
6 cl Indian Tonic
Ekologisk Citron

Nude Martini – 1 drink
När du har en av världens bästa gin tillgänglig behöver du bara tid för att avnjuta din Martini.

Gör så här: Fyll en cocktailshaker med is, häll i Purity Navy Strength och rör runt tills det är väl kylt.  Häll ner ginen i ett kylt cocktailglas och garnera med en citron twist.

8 cl Purity Navy Strength gin
0 cl Vermouth (används bara för att dölja smaken av dålig gin. Behövs inte med Purity Gin.)

PRODUKTINFORMATION

Produktnamn: Purity Nordic Navy Strength Organic Gin
Varunummer Systembolaget: 83402
Volym: 0,7 liter
Smakprofil Enbär, nordiska bär, mix av organiska råvaror med den djärva effekten av 57.1% som verkligen förstärker smakerna. Navy Gin - för cocktails med attityd.
Ingredienser Enbär, koriander, lavendel, kardemumma, angelikarot, basilika, timjan, lingon och blåbär.
Pris: 449 kr
Alkoholhalt: 57,1%
Ekologisk: Ja

Purity önskar dig som journalist välkommen på en individuell Purity provning där du får chans att prova våra prisbelönta gin och vodkor. Provningen genomförs av Purity Distillerys Master Blender Mathias Tönnesson, som har lagt ned hela sin själ i framställningen av de dessa nya produkter. Maila oss så återkommer vi med passande tider.

About Purity Distillery

Purity är en svensk spritproducent där den ekologiska spriten destilleras på Ellinge slott utanför skånska Eslöv. I Sverige finns 2 vodka på Systembolaget: Ultra 34 premium organic vodka och Connoisseur 51 Reserve organic vodka. Purity säljer även 3 sorters ekologiska gin - Purity Nordic Dry Gin, Purity Old Tom Gin och Purity Navy Strength Gin och Purity Spritz. Vi är stolta över att de senaste åren vunnit över 239 internationella tävlingar, t.ex. World´s best Vodka (2017) och Best Organic Vodka of the Year (2019). Läs mer www.puritydisillery.com

Mathias Tönnesson
Masterblender & CEO