2020-05-05 11:05News

Svenska Purity i nya kläder

Svenska Purity, destilleriet bakom världens bäst smakande vodka har under året lanserat tre nya olika ginsorter vilket också markerade startskottet på en omdesign och uppdatering av den ikoniskt minimalistiska flaskan vilken symboliserar the perfect cut*, dvs Purity unika tillverkningsprocess för att skapa en väldigt len och smakrik vodka.

Puritys hållbarhetsarbete har varit i huvudfokus vid designarbetet som är den största design-uppdateringen som gjorts av Purity under de 10 åren det prisbelönta svenska familjeägda destilleriet funnits - och resultatet är en ny flaska som i alla aspekter är bättre för miljön.

Genom den nya designen får vi också utrymme att kommunicera de specifika smakvärden som Purity står för på ett helt nytt sätt. Designen ger också en bättre synlighet både i butikshyllan och i barmiljö vilket varit ett önskemål från våra största återförsäljare i USA säger Arwind Malhotra, Marknadschef på Purity.

Tydligare läsbarhet, hållbar hantering och en intuitiv smakkänsla har varit nyckelord i arbetet.

Puritys Creative Director Daniel Pålsson har arbetat med att visualisera och gestalta varje produkts kärnvärden – från hantverket, de ekologiska råvarorna och de många (229 guldmedaljer och utnämnd till världens godaste ekologiska vodka). Dessutom möjliggör etiketterna en tydligare distinktion mellan produkterna – för det skiljer mycket i smak på sprit destillerad 17, 34 eller 51 gånger fortsätter Arwind Malhotra.

Vår Master Blender Mathias Tönnesson har lyckats skapa en tydligare identifikation av varje produkt så du verkligen förstår den specifika smaken från varje produkt. Innehållet är fortfarande detsamma, Purity är svenskt familjeägt ekologiskt hållbart hantverk hela vägen från fältet till flaskan – något som vi hoppas det svenska systemmonopolet beaktar i sina inköpsbeslut framöver så vi kan fortsätta ha en svensk levande landsbygd och en svensk destillationsnäring.

De nya flaskorna finns redan på plats för ginsortimentet och kommer fortlöpande till systembolaget för vodkavarianterna.

För mer information, individuell provning och varuprover kontakta:

Arwind Malhotra, 0708-709500, a.malhotra@puritydistillery.com

Purity Distillery Produkter 4 Maj 2020

Vodka

Varunummer Systembolaget

Purity Connoisseur 51 Reserve 40% ABV

81611

Purity Signature 34 Edition 40% ABV

86519

Purity Estate 17 Reserve 40% ABV

Enbart för export

Gin

Purity Nordic Dry Gin 43% ABV

80495

Purity Old Tom Gin 43% ABV

84325

Purity Nordic Navy Strength Gin 57,1% ABV (100 proof)

83402

Spritz

Purity Mediterranean Citrus 30% ABV

84388

*Destillationsteknisk term som beskriver master distiller Stefan Magnussons kompetens att manuellt skilja destilleringens tre olika delar,

1. Huvudet, som består av metanol (giftigt)

2. Hjärtat – som är den smakrika och drickbara prisbelönta spriten

3. Svansen som består av etanol med biprodukter.

About Purity Distillery

As a family-owned business, all of our spirits begin in our handmade 600-liter copper still which can be found at the 13th century Ellinge Castle in Southern Sweden. Here, our Master Distiller uses only select, organic ingredients to slowly distill each batch until the heart of the spirit has the required character and complexity. This handcrafted, time-consuming approach is necessary to create spirits that are refined enough to be considered ‘best in class’. Each bottle produced is then numbered, recognizing its small-batch heritage, reflecting the award-winning spirit inside.

Arwind Malhotra
Marketing & Communications Director