2020-01-31 11:58News

Purity satsar på hållbart

Purity Distillery Shipper box and two bottles of Navy Strenght GinPurity Distillery Shipper box and two bottles of Navy Strenght Gin

Det svenska destilleriet Purity tar hållbart på allvar och har därför under de senaste året utvecklats och gör nu flera förändringar för att få ett mer övergripande hållbarhetsavtryck i hela verksamheten.

Vi har redan från start 2007 valt att arbeta med ekologiska råvaror och närproducerat för att skapa vår prisbelönta sprit, långt innan det blev en grundförutsättning i samhället. Nu ser vi över hela verksamheten och utvecklar hållbarhetsmål för hela organisationen säger Mathias Tönnesson, Chief Spirit Officer på Purity Distillery och fortsätter

Några exempel på detta är att vi uppdaterar flaskmodell, från en tidigare screentryckt flaska till nya med etiketter. Detta kan tyckas vara ett nollsummespel, men den nya är lite lättare och kräver dessutom inte heller lika komplexa och stora serier. Dessutom har vi bytt ut tennhättan på korken mot en mer hållbar och så byter ut våra transportemballage till en betydligt mer miljöanpassad men som fortfarande håller de säkerhets- och kvalitetskrav som krävs säger Mathias Tönnesson,

Det är ett led i vår ambition att gå över till en mer hållbar verksamhet. Samtidigt som vi gör en stor satsning på produktutveckling och tar fram fyra nya produkter i vårt sortiment, alla baserade på den sprit som blivit utnämnd till världens bästa ekologiska sprit, så har vi alla i bolaget haft möjlighet att bidra till att göra dessa smarta förändringar. Och för ett litet svenskt exportföretag från Ellinge utanför Eslöv i Skåne så är alla steg viktiga i att göra det vi kan för att få en så hållbar produktion som möjligt och samtidigt fortsätta göra vår prisbelönta och goda sprit avslutar Mathias Tönnesson på Purity Distillery.

About Purity Distillery

Purity Distillery är ett familjeföretag med passion för kvalitet, hållbarhet och oförglömliga smaker. Vi värdesätter gamla traditioner och destillerar med stort tålamod våra drycker i vår specialbyggda destillationspanna i koppar på Ellinge söder om Eslöv i Skåne. Samtidigt förstår vi vikten av att med hjälp av vår erfarenhet och kvalitetstänk, utvecklas hållbart och följa aktuella trender. Vår fokus ligger alltid på att med hjälp av noggrant utvalda organiska ingredienser och spännande kryddkombinationer, göra varenda droppe till en unik smakupplevelse och det är också därför vi vunnit över 229 internationella priser och blivit utnämnda till världens bästa ekologiska vodka.

Arwind Malhotra
Marketing & Communications Director