2020-06-03 05:05News

Purity Navy Strength Gin redan slutsåld

Purity Distillery Shipper box and two bottles of Navy Strenght GinPurity Distillery Shipper box and two bottles of Navy Strenght Gin

Sedan svenska Puritys lansering av tre olika gin i mars har efterfrågan varit mycket stor. Dessa ginsorter, med den smakrika Purity Navy Strength Gin i spetsen har fått det familjeägda ekologiska destilleriet på Ellinge Slott strax utanför Eslöv att arbeta hårdare än någonsin. Trots att Master Distiller Stefan Magnusson har jobbat dubbla skift visar det sig nu att de efterfrågade spritsorterna sålt slut snabbare än beräknat.

Vår sprit görs på ekologiska råvaror. Det är ingen massproducerad fabrikstillverkad sprit, utan varje batch vi gör tar lång tid att producera, och är ett svenskt hantverk.

- Eftersom vår grundsprit kräver både tid och kärlek är vår totala volym begränsad. Även om vi i år mer än dubblat vår produktion så har efterfrågan helt enkelt överstigit vår produktion - men nu har vi sett till att öka produktionen ytterligare och de eftertraktade dropparna kommer snarast att levereras ut till Systembolagen över hela landet via vår distributör Galatea. Har ni inte smakat årets bästa Purity Navy Strength ännu så passa på, säger Mathias Tönnesson, Master Blender på Purity.

För mer information om Purity och hållbarhet, varuprover och individuell tasting med Master Blender Mathias Tönnesson, vänligen kontakta:

Arwind Malhotra, Marknadschef Purity Distillery

a.malhotra@puritydistillery.comn

Mobil: 0708-709500

Bakgrund Navy Strength

Vi har uppdaterat det klassiska Navy Strength gin-receptet. Med enbär, klassiska örter samt nordiska blåbär och lingon för att ge en balanserad avrundning till den klassiska ginsmakens skull, allt ekologiskt naturligtvis.

Vi har den Brittiska flottan att tacka för Navy Strength gin.

Tekniskt sett definieras sprit med mer än 57,14% ABV  (100 proof) alkohol som Navy Strength. Skälet till den höga alkoholhalten är ursprungligen rent logistisk. Man lagrade gin och rom i träfat på samma ställe på krigsskeppen som krutet.  Om en sprittunna sprang läck förstördes krutet - men man upptäckte att om alkoholhalten var minst 57,14% behöll krutet sin explosivitet. Snåla sjökaptener försökte ibland spä ut spriten, men på samma sätt testade naturligtvis också manskapet kvaliteten på sin sprit - brann det var det tillräckligt starkt!

För oss betyder Purity Navy Strength helt enkelt mer smak. Vi rekommenderar Purity Navy Strength Organic Gin för dina bästa cocktails. En större, djärvare smakpalett som ger dina cocktails en oförglömlig smakkick.

Produktnamn Purity Nordic Navy Strenght Gin
Varunummer Systembolaget 83402
Volym 0,7 liter
Smakprofil Framträdande klassisk enbärsginsmak. Med alkoholstyrkan får kryddningen en tydlig djärv karaktär som består efter utspädning med is och tonic, därför föredras denna produkt av bartenders.
Ingredienser Enbär, koriander, lavendel, kardemumma, angelikarot, basilika, timjan, lingon och blåbär.
Pris 449 kr
Alkoholhalt 57,1%
Ekologisk Ja

Notera att våra priser gäller för 0,7 liter och inte 0,5 liter som många spritleverantörer använder.

About Purity Distillery

As a family-owned business, all of our spirits begin in our handmade 600-liter copper still which can be found at the 13th century Ellinge Castle in Southern Sweden. Here, our Master Distiller uses only select, organic ingredients to slowly distill each batch until the heart of the spirit has the required character and complexity. This handcrafted, time-consuming approach is necessary to create spirits that are refined enough to be considered ‘best in class’. Each bottle produced is then numbered, recognizing its small-batch heritage, reflecting the award-winning spirit inside.

Arwind Malhotra
Marketing & Communications Director