2020-04-02 05:05News

Krisen ger ökad efterfrågan på ekologiska produkter

Trots Covid-19 och den tunga tiden hela restaurangbranschen går igenom, ökar Systembolagets spritförsäljning med över 20%. Samtidigt har den skånska familjeägda spritproducenten Purity dubblat sin försäljning jämfört med föregående år

Det goda resultatet beror bland annat på den starka lanseringen av tre nya ekologiska ginsorter, tillsammans med den populära Purity Spritz. Även fokus på ekologiska produkter och den stigande efterfrågan på svenskproducerade varor har bidragit till ökningen. Samtidigt fortsätter Purity att vinna internationella priser, och målsättningen är alltid att vara en av världens bästa spritproducenter.

’Den internationella försäljningen följer precis samma mönster, vår satsning på retail på de internationella marknaderna har ökat på liknande sätt’, säger Master Blender Mathias Tönnesson, vilket innebär att vår strategiska satsning med att utvidga vår produktportfölj med fler ekologiska spritsorter har visat sig vara rätt fortsätter Mathias Tönnesson

Prisvärda premiumprodukter

Purity har lyssnat på de tydliga signalerna från både konsumenter och inköpare - Marknaden efterfrågar helt enkelt hållbart välproducerade premiumprodukter.
Även prissättningen är med hänsyn till att fler människor ska ha råd att köpa produkter som både smakar gott och har ett hållbarhetstänk. Målet är inte att man ska dricka mer – utan att dricka bättre.

Systembolagets försäljning av de prisbelönta vodkasorterna Purity Connoisseur 51 Reserve Organic Vodka samt Purity Ultra 34 Premium Organic Vodka, ökade med hela 30% jämfört med samma tid föregående år. Den stora försäljningsökningen för destilleriet beror på lanseringen av de tre ekologiska ginsorterna (Purity Nordic Dry Gin, Purity Nordic Old Tom samt Purity Nordic Navy Strength)  som lanserades i mars 2020.

´Här är det våra konsumenter, det svenska folket, som har visat vad som är viktigt vid rätt val. Detta gör oss otroligt stolta och glada’ avslutar Mathias Tönnesson.’

Produkt

Smakprofil

Pris (inklusive svensk spritskatt)

Purity Ultra 34 Premium Vodka

Ren smak med ton av citrusskal och örter. Serveras kyld som snaps eller används som drinkingrediens.

Purity Connoisseur 51 Reserve Vodka

Detta är vår finaste vodka, destillerad 51 gånger, med svag doft av meyercitron och Szechuanpeppar, och en len och lång eftersmak

Purity Nordic Dry Gin

Vi hyllar enbäret, som är den dominerande smaken i denna alltid lika populära dryck. Tillsammans med timjan och basilika skapar det en förhöjd örtdoft och en torr, blommig sötma med en spännande twist.

Blanda med tonic, och din klassiska favorit kommer att bjuda på en helt ny smaksensation.

Purity Nordic Old Tom Gin

Lite mjukare och sötare, enbär blandas med nordiska bär, basilika och timjan för en blomstrande smak. Inledningsvis dominerar enbärssmaken, som följs av en mjuk och torr blommighet och en rund eftersmak av de nordiska blåbären och lingon.

Purity Nordic Navy Strength Gin

Enbär, nordiska bär, mix av organiska råvaror med den djärva effekten av 57.1% ABV. Navy Gin - för cocktails med attityd.

Purity Spritz Mediterranean Citrus

En fyllig söt citrusblandning med milda örtkryddor och viss bitterhet

Vår prisbelönta 34 gånger destillerade ekologiska sprit, blandad med grapefrukt, bergamott, sötapelsin, bitterapelsinskal, citron, och ett antal olika örter, bland annat malört, flockarunört, dragon, röd rölleka, cinchonabark.

About Purity Distillery

Purity Distillery är ett familjeföretag med passion för kvalitet, hållbarhet och oförglömliga smaker. Vi värdesätter gamla traditioner och destillerar med stort tålamod vår sprit på Ellinge Slott söder om Eslöv. Samtidigt förstår vi vikten av att med hjälp av vår erfarenhet och kvalitetstänk, utvecklas och följa aktuella trender. Vår fokus ligger alltid på att med hjälp av noggrant utvalda ekologiska ingredienser och spännande kryddkombinationer, göra varenda droppe till en unik smakupplevelse. Det är därför vår Vodka har vunnit över 239 internationella priser – och vi har samma målsättning för vår gin.

Arwind Malhotra
Marketing & Communications Director