2020-06-29 11:28Pressmeddelande

Testagram.se - Allt fler läser produkttester innan de handlar

E-handeln har fullständigt dominerat konsumtionen bland svenskarna under april och maj månad. Social distansering med anledning av Covid-19 har gjort att svenskarna förändrar

sina konsumtionsvanor och att de numera shoppar mer än tidigare på nätet.

Enligt en ny undersökning från Mastercard ser vi en ökning av vardagsinköp med hela 22 procent så märks det också en stor ökning av böcker (21 procent), köksredskap (13 procent), hårfärg / hårvård (12 procent) och tränings-produkter (12 procent).

Resultaten speglar svenskarnas köpbeteenden på nätet men ofta kan man se samma mönster offline. Undersökningen från Mastercard visar också att 80 procent av de personer som är på jakt efter fynd i fysisk butik, även lägger ned tid på att göra research på nätet för att hitta de bästa erbjudandena och för att läsa produktomdömen.

Svenska sajten Testagram.se informerar konsumenter om produktkvalitet genom att lista objektiva produkttester av skönhetsprodukter. Sedan mars månad i år har Testagram.se sett en stor ökning av trafik till deras sajt. Hårvård och hårfärgningsprodukter har varit ett hett ämne. När många utövar social distansering leder detta också till att personer drar ner på fysiska frisörbesök och att de istället försöker sig på hemmabehandlingar.

"Vi tror att konsumenter får ett bra underlag inför köp med rätt produkt till rätt pris. Vår tjänst kan beskrivas som en slags sökmotor för produkttester och produktguider. Genom att vi utser testvinnare och strukturerar testresultat från stora mängder av olika testkällor hjälper vi konsumenter att få en bredare bild av kvaliteten på produkten så att de kan ta ett bra köpbeslut”, säger pressansvarig på Testagram.se.

Guiden om det bästa silverschampot är en av de guider på Testagram.se som haft mycket trafik under våren. Ett silverschampo kan med fördel användas av den som inte vågar sig på en egen hårfärgning hemma, men som vill få till den där kalla blonda kallas nyansen. Tjänsten på Testagram.se är helt gratis för konsumenter att använda.

frida.engstrom@prdirekt.se

Om PR-Direkt

Vi på PR-Direkt har gjort det enkelt för dig att lyckas med PR. Du tecknar ett PR-paket och får utmärkt exponering genom Sveriges ledande webbportaler och PR-plattformar. Resultatet blir att din nyhet, ditt företag och dina produkter når fram till rätt personer, blir omskrivna och omtalade.

Public Relations Manager