2021-04-09 05:00Pressmeddelande

Simkort.com - Fysiska SIM-kort spås försvinna nu när e-sim lanseras

Planerar du att köpa en ny telefon? Då bör du överväga en enhet med eSIM. Fler och fler telefonen och smarta enheter har dykt upp på marknaden som erbjuder eSIM och det fysiska SIM-kortet kan snart vara ett minne blott när det digitala SIM-kortet tar över.

Om du tittar på en ny iPhone 12 eller någon annan ny modell så kommer du snart upptäcka att de har en funktion som du kanske inte vet så mycket om: eSIM-kortet.

eSIM betyder embedded sim och är således en inbyggd version av det traditionella fysiska SIM-kortet. Fler och fler smarta enheter dyker nu upp på marknaden som erbjuder detta inbyggda SIM-kort. Snart kan det fysiska SIM-kortet vara ett minne blott. Men hur fungerar ett eSIM och är det värt att ha det? Jämförelsetjänsten Simkort.com lägger ut korten på bordet och förklarar skillnaderna.

Skillnaderna mellan fysiskt kort och eSIM

Till skillnad från ett fysiskt SIM-kort är eSIM integrerat på telefonens eller enhetens moderkort. Du behöver inte sätta in det i telefonen och du kan inte ta bort det. Det betyder dock inte att du inte kan byta nummer eller byta operatör, eftersom informationen på ett eSIM enkelt kan skrivas om. Faktum är att det till och med är enklare att byta eller ställa in ett eSIM än ett fysiskt. Du behöver inte längre vänta på att ett nytt SIM-kort ska levereras till din brevlåda. En annan fördel med ett eSIM är att det är väldigt litet. Ett Nano-SIM-kort kan redan verka ganska litet, men faktum är att de än tre gånger större än en eSIM.

Detta ger inte bara extra utrymme för andra komponenter, eller kanske ett större batteri, det gör det också möjligt för tillverkare att slopa den interna layouten på sina enheter. Ett eSIM behöver inte vara nära placerat på telefonens kant och kan därmed göra vattentäta enheter ännu bättre.

Framtidens SIM-kort

Som vi också har sett så gör eSIM-enheter det enkelt att ha flera abonnemang i en och samma telefon tack vare dubbla SIM-funktioner. Detta är perfekt om du vill ha separata jobb och nummer för privat bruk. Därmed behöver nu ingen längre bära två olika mobiler. Utöver detta så finns det möjlighet för att ha flera eSIM lagrade på vissa telefoner, som så aktiveras ett i taget.

eSIM kommer framför allt att underlätta för företag som annars hanterar ett stort antal fysiska SIM-kort till sina anställda.

Dubbla eSIM-telefoner gör det också mycket lättare att hoppa in i ett lokalt nätverk när du reser så att du undviker de dyra roamingavgifterna du förväntar dig att betala med din vanliga plan.

• Det är väldigt troligt att eSIM kommer finnas på alla nya smartphones och smarta enheter. Även om du inte har det nu är det troligt att din nästa telefon - kommer att använda det, säger pressansvarig på Simkort.com

Med ett eSIM går det smidigare vid exempelvis ett operatörsbyte. Den som har frågor om ett eventuellt abonnemangsbyte eller om eSIM kan läsa mer på den opartiska rådgivningssajten Telekområdgivarna.com

Kent Josefsson, Produktansvarig

Epost: info@simkort.com

Om PR-Direkt

Vi på PR-Direkt har gjort det enkelt för dig att lyckas med PR. Du tecknar ett PR-paket och får utmärkt exponering genom Sveriges ledande webbportaler och PR-plattformar. Resultatet blir att din nyhet, ditt företag och dina produkter når fram till rätt personer, blir omskrivna och omtalade.