2021-06-02 10:21Pressmeddelande

HemSol har förbättrat sin webbsida med fokus på snabbhet

HemSol är en jämförelse- och informationsportal för solceller som lanserades 2020. Redan från start hade de två medgrundarna en målsättning om att bygga den mest användarvänliga och tekniskt avancerade webbtjänsten i nischen.

"Vi har satsat mycket på vår solcellskalkylator. Den var bra redan från början, men numera är den både mer användarvänlig och laddar väldigt snabbt. Men om användaren tvingas vänta och som en konsekvens av det väljer att lämna webbsidan innan denne har fått ta del av solcellskalkylatorn, då blir det arbete vi har lagt ner på att konstruera solcellskalkylatorn som ogjort.

Detsamma gäller för de artiklar vi skriver. Om besökaren väljer att lämna webbsidan innan artikeln ens har laddats, då är även det ett stort misslyckande".

Poängterar en av medgrundarna.

Världens största sökmotor, Google, kommer inom kort släppa en uppdatering i deras sökalgoritm som bland annat lägger vikt på att webbsidor måste laddas snabbt. De kallar detta för ’Core web vitals’.

"När våra besökare exempelvis vill ta del av vår solcellskalkylator eller läsa mer om hur ett tak gjort av solceller fungerar. Då vill besökaren bli vidarebefordrad direkt, och därmed slippa titta på en blank skärm. Och när vi har förstått det, då kan man vara säker på att Google gjort detsamma".

Grundarna är kunniga inom sökmotorsoptimering och driver även projekt utöver HemSol.se. De har med andra ord förstått hur viktigt det är att synas på sökmotorernas förstasidor.

"För att HemSol ska få så många besökare som möjligt är det viktigt att webbsidan syns högt upp i sökmotorer såsom Google och Bing. Vi vill påstå att det alltid är en bra idé att optimera sin webbsida, i detta fall HemSol.se, för att sökmotorerna ska bli nöjda och belåtna.

Sökmotorerna vet precis vad besökarna vill kunna ta del av. De är ju konkurrensutsatta precis som vi, och måste även de göra sitt för att utmärka sig från konkurrenterna. Det medför att det alltid är en bra idé att lyda de råd som sökmotorerna publicerar på sina respektive bloggar."

Avslutar en av de personer som driver webbsidan.

Om PR-Direkt

Vi på PR-Direkt har gjort det enkelt för dig att lyckas med PR. Du tecknar ett PR-paket och får utmärkt exponering genom Sveriges ledande webbportaler och PR-plattformar. Resultatet blir att din nyhet, ditt företag och dina produkter når fram till rätt personer, blir omskrivna och omtalade.

Frida Engström
Public Relations Manager