2022-09-22 14:17Pressmeddelande

Hemfakta utser de bästa blancolånen

Något som blir allt vanligare bland svenskarna är att ansöka om ett lån utan säkerhet, även känt som blancolån. Vid sidan av ett bolån och ett fordonslån så är blancolån förmodligen det vanligaste lånet som det ansöks om i Sverige idag.

Eftersom blancolån är ett lån utan säkerhet har de vanligtvis en högre än ränta än lån med säkerhet som till exempel ett bolån. I Sverige är det vanligt med blancolån i spannet 5000–500 000 kronor och räntespannet för dessa lån kan skilja stort mellan olika långivare.

När man ska ansöka om ett blancolån är det viktigt att läsa på om vilka erbjudanden som finns hos olika aktörer för att jämföra vilka som erbjuder bäst villkor. Det kan man bland annat göra när Hemfakta utser de bästa blancolånen i en väldigt matnyttig artikel där de går igenom blancolån från en stor mängd olika kreditgivare.

Eftersom ett blancolån skiljer sig på flera sätt från exempelvis ett bolån eller ett fordonslån kan det vara på sin plats att förklara lite mer ingående vad ett blancolån innebär. Ett blancolån kan man alltså ansöka om utan säkerhet och om man blir beviljad pengarna kan man använda dem till precis vad man vill.

Man kan alltså ta ett blancolån till många olika saker. Exempelvis om man vill renovera hemma och köpa in material, eller om man behöver en ny diskmaskin eller luftvärmepump, för att ta två exempel. Det går också att ta ett blancolån för nöjes skull, till exempel om man har tömt semesterkassan men ändå vill boka en resa med vetskapen om att kostnaden för den ska betalas tillbaka vid ett senare tillfälle med ränta.

Värt att notera är också att ett blancolån inte kan tas för att man ska köpa ett hus eller någon annan typ av bostad. Däremot kan man ta ett blancolån för att betala en del av eller hela kontantinsatsen.

Om man tar ett blancolån för detta när man köper en bostad innebär det samtidigt att ingenting behöver pantsättas. Detta är värt att känna till för alla som funderar på att ta ett blancolån och använda vid en kontantinsats.

Vid de flesta blancolån behöver man ingen medsökande men detta kan dock krävas hos vissa långivare om man ansöker om ett blancolån till ett högre belopp.

Ett annat användningsområde för blancolån är för att baka ihop flera mindre lån och krediter och på så vis få lägre ränta eller bättre villkor, till exempel en lägre sammanlagt månadskostnad för samtliga lån tillsammans.

När man ansöker om ett blancolån har olika långivare olika krav. Vissa långivare kräver exempelvis att man ska specificera exakt vad pengarna ska användas till, det vill säga om det är privat konsumtion, en resa, renovering eller liknande. Men det finns också långivare som erbjuder blancolån som inte frågar alls vad pengarna ska användas till.

Vad krävs då för att få ansöka om ett blancolån? Det varierar mellan olika långivare. Den som ansöker om ett blancolån kan få ett nej hos en långivare men kan med samma förutsättningar bli beviljad ett blancolån hos en helt annan långivare. För den som ansöker om ett blancolån är det därför viktigt att kolla igenom vilka krav som gäller hos varje enskild långivare innan man ansöker för att maximera sina chanser att bli beviljad ett blancolån.

Ett annat bra sätt att ta reda på vilka chanser man har att bli beviljad ett blancolån är att använda sig av en låneförmedlare, vilket är en typ av tjänst som jämför olika lån. Om man använder sig av en låneförmedlare skickas ens ansökan till flera olika långivare och du som sökande får då snabbt besked om vilka långivare som är villiga att bevilja dig ett blancolån samt vilka som säger nej.

En annan bra sak med att använda sig av en låneförmedlare är att bara en kreditupplysning på dig tas. Detta är ett bra sätt att klara sig undan från flera kreditupplysningar och samtidigt snabbt och smidigt få reda på vilken långivare som erbjuder dig bäst ränta och villkor.

Vilka krav finns det då när man ansöker om ett blancolån? Även här skiljer det sig mellan olika långivare så det är svårt att ge något exakt svar på den frågan. Dock finns det flera generella krav som är ganska lika hos de flesta olika långivare som erbjuder blancolån. Bland annat behöver den som söker vara minst 18 år och ha en årsinkomst som överstiger 100 000 kronor.

Om PR-Direkt

Vi på PR-Direkt har gjort det enkelt för dig att lyckas med PR. Du tecknar ett PR-paket och får utmärkt exponering genom Sveriges ledande webbportaler och PR-plattformar. Resultatet blir att din nyhet, ditt företag och dina produkter når fram till rätt personer, blir omskrivna och omtalade.