2021-04-08 05:00Pressmeddelande

Enkla Media - Så mycket har ROT avdragen ökat under 2020

Svenskarna fortsätter att dra nytta av ROT-avdragen enligt siffror från Skatteverket. Att ta hjälp av bygg och renoveringstjänster var under 2020 populärare än någonsin.

Skatteverket gör varje år en sammanställning av hur mycket RUT- och ROT-avdrag som svenskarna nyttjar. 2020 års statistik avslöjar att efterfrågan på bygg- och renoveringstjänster - ROT var rekordstor. Statens totala kostnad för ROT-avdrag hamnade på nästan 11 miljarder under 2020. Jämför vi detta med året innan så är det hela 1,3 miljarder mer, vilket i sig är den största uppgången på många år.

• Svenskarna renoverade som aldrig tidigare under pandemin och detta syns tydligt av att fler ansökte om ROT-avdrag. Trenden pekar även på att svenskarna kommer fortsätta renovera även under 2021 under när den befintliga pandemin gör att vi spenderar allt mer tid i våra hem. Vi har hittills i år haft fortsatt ökad trafik på våra olika hantverksportaler som exempelvis hittamålare.nu och fönsterarbeten.se, vilket är positivt. Nu återstår det att se om trycket fortsätter vara lika högt som förra året, säger pressansvarig på Enkla Media.

Lusten att bygga om och renovera i hemmen fick ett rejält uppsving och många hantverksfirmor rapporterar om rekordbokningar under pandemin. Flera hantverksportaler på den svenska marknaden som exempelvis: fasadarbeten.se och golvläggare.nu upplevde ett högt tryck på sajterna under 2020. På dessa portaler ser man mycket positivt på den växande efterfrågan på ROT-tjänster där uppdrag inom målning, fönsterarbeten och fasadrenovering ligger i topp.

• Det faktum att konsumtionen av ROT-tjänster ökar i landet ser vi som något mycket positivt då detta möjliggör för sysselsättningstillväxt. Vi samarbetar med flertalet tjänsteföretag på de olika portalerna som erbjuder ROT-avdrag som kan möta svenskarnas efterfrågan, säger pressansvarig.

När svenskarna spenderar mer tid i sina hem så tar de tag i renoveringarna och startar nya byggprojekt. Byggprojekten gäller både för sina permanenta hus men även för fritidshuset.

Bygg- och renoveringstjänster är en expansiv sektor

Det nuvarande ROT-avdraget har funnits i Sverige sedan 2009, och sedan starten har drygt 140 miljarder kronor delats ut. 2015 var det sista året där avdraget låg på 50 procent av arbetskostnaden och detta år var också rot-utbetalningarna rekordhöga. Detta eftersom många ville passa på att renovera i hemmen innan avdraget sänktes till dess nuvarande form på 30 procent. Under 2019 nyttjade svenskarna ROT-avdrag för drygt 9,9 miljarder kronor, vilket är en stor ökning på 194 % sedan införandet av bidraget åt 2009.

Skatteavdraget fungerar i praktiken som ett bidrag när det kommer till renovering av hus, bostadsrätter samt fritidshus. Rabatten dras av direkt på fakturan som ges av hantverkaren, utan att köparen av tjänsten behöver ansöka om det. Stödet omfattar även hus i utlandet som svenskar äger. Dock gäller det ännu inte för boende i hyresrätter.

Fredrik Falkengren, VD på Enkla Media

Epost: fredrik.falkengren@enklamedia.com

Om PR-Direkt

Vi på PR-Direkt har gjort det enkelt för dig att lyckas med PR. Du tecknar ett PR-paket och får utmärkt exponering genom Sveriges ledande webbportaler och PR-plattformar. Resultatet blir att din nyhet, ditt företag och dina produkter når fram till rätt personer, blir omskrivna och omtalade.