2020-10-05 12:12Nyheter

Företagsakuten lanserar ny plattform för att stödja företagare

Effekterna av corona-utbrottet har resulterat i att många verksamheter kämpar för att få det hela att gå runt rent ekonomiskt sätt. Företagsakutens nya plattform är ett initiativ  som syftar till att ge en tydlig sammanställning av de olika stöd som erbjuds av olika regioner och kommuner inom Sverige.

Konsekvenserna av coronapandemin har drabbat Sveriges näringsliv hårt och omedelbart.

Det är inget nyhet att det är tuffa tider för många verksamheter under den pågående pandemin. Och minst lika hårt är det för den som driver eget företag. Men det finns numera hjälp tillgänglig, och för att underlätta för den som är i behov av extra stöd och ekonomisk hjälp så har
plattformen Företagsakuten samlat all nyttig information på ett och samma ställe.

- Många småföretag och mikroföretag har ett extra stort behov av stöd just nu för att klara sig igenom krisen. Att skapa sig en överblick över de olika stöd och åtgärdspaket som finns på en regional och kommunal nivå kan dock kännas krångligt. Vi såg att det saknades en plattform på marknaden som tillhandahåller all information. Av den anledningen skapades vår nya hemsida Företagsakuten.Vi hoppas att fler vill gå samman och hjälpa till med att sprida informationen vidare så att fler verksamheter kan få stöd, säger pressansvarig på Företagsakuten.

Vilken ekonomisk hjälp finns tillgänglig för företag under pandemin?

Det har tillkommit en rad av olika åtgärdspaket och kreditmöjligheter för verksamheter, både på en nationell men också på en regional nivå. Bland annat så finns Regeringens initiativ
företagsakuten. Detta innebär att företag kan ta lån och där staten garanterar 70 procent av lånebeloppet. Denna möjlighet har nyligen förlängts av regeringen och finns nu tillgängligt året ut. Hittills har 2,2 miljarder upptagits som lån av de 100 miljarder som finns tillgängliga.

Om Företagsakuten.se

Företagsakuten är en plattform som samlar all information på ett och samma ställe om olika insatser för företagare runt om i landet. Här finns informationen uppdelad efter region och i respektive kommun.

anndala@corploanmedia.se

Anndala Ehrstedt

Om PR-Direkt

Vi på PR-Direkt har gjort det enkelt för dig att lyckas med PR. Du tecknar ett PR-paket och får utmärkt exponering genom Sveriges ledande webbportaler och PR-plattformar. Resultatet blir att din nyhet, ditt företag och dina produkter når fram till rätt personer, blir omskrivna och omtalade.