2020-06-08 06:46Pressmeddelande

Ytterligare en sommaraktivitet vid Torsby Skidtunnel & Sportcenter

Grävmaskinen är på plats och markarbetet är i full gång för byggandet av padelbanorPadelbanebygget vid Torsby Skidtunnel & Sportcenter. Foto: Anna Lindqvist

Ännu ett komplement till de sport- och fritidsaktiviteter som finns vid Torsby Skidtunnel & Sportcenter, är på gång. Just nu byggs två padelbanor i området. Sporten padel kan utövas av de allra flesta och utan några större förkunskaper. Banorna planeras stå färdiga och spelklara om cirka en månad, i början av juli.

Det här är padel
Padel är en racketsport som kan jämföras med en blandning av tennis och squash. Padelbanan är 10x20 meter med ett nät i mitten. Runt banan byggs väggar av stål och glas, som också används i spelet. Spelreglerna liknar tennisens regler men det finns några undantag. Padel spelas nästan alltid som dubbelspel, två mot två.

- Det känns jättekul att vi snart kan erbjuda våra besökare en ny rolig aktivitet. Intresset för aktiviteten har ökat i Sverige de senaste åren och är just nu den snabbast växande sporten i världen. Padel är en aktivitet som passar ypperligt för våra besökare, oavsett ålder eller erfarenhet, säger Anna Lindqvist, platschef på Torsby Skidtunnel & Sportcenter.

Från idé till verklighet på några månader
Det var de fyra vännerna Ronny Larsson, Henrik Karlsson, Anders Nilsson och Johan Brekke, som i mars i år fick idén, som nu håller på att bli verklighet. Deras företag Monkey Padel AB bygger just nu två utomhusbanor för padel strax bredvid bouleplanen, i Torsby Skidtunnel & Sportcenter. Banorna planeras vara klara för spel i början av juli.

- Det har varit en ganska hektisk period och det ska bli roligt att få erbjuda en för området helt ny aktivitet, i en så pass enkel, social och tillgänglig fritidsaktivitet som padel. Utöver nya möjligheter att umgås och idrotta, så hoppas vi att det ska gynna både besöksnäring och de lokala handlarna, säger Ronny Larsson.

Racket- och bollhyra i skidtunnelns reception
De som vill spela padel bokar och betalar sin bana och speltid i appen matchi.se och hyr sedan racket och bollar i receptionen vid Torsby Skidtunnel & Sportcenter. Regler och beskrivning av spelet finns på monkeypadel.se

För mer info
Anna Lindqvist, platschef, Torsby Skidtunnel & Sportcenter, tel: 073-812 70 04
Johan Brekke, Monkey Padel AB, tel: 073-075 80 08

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

platschef, Torsby Skidtunnel & Sportcenter
Anna Lindqvist