2022-06-15 11:12Pressmeddelande

Välkommen på invigning av den nya discgolfparken Back Nine

Victor Olsson spelar discgolf på den nya discgolfparkenVictor Olsson provar på att spela discgolf på den nya parken, Torsby Discgolfpark Back Nine.

Måndagen den 20 juni kl. 11.00 invigs den nya discgolfparken Back Nine vid Valbergsängen Sporthotell på Torsby Skidtunnel & Sportcenter.

Media och allmänhet hälsas välkomna att fira in den nya parken. Vi bjuder på kaffe, saft och gofika och alla besökare får möjlighet att låna discar/frisbee för att provspela. Vid invigningen deltar bland annat kommunalråden Peter Jonsson (S) och Anna-Lena Carlsson (C) och kommundirektör Thomas Stjerndorff, Torsby Skidtunnel & Sportcenters platschef Anna Lindqvist och Torsby Discgolfföreningens representanter Örjan Claesson, Jörgen Söderholm och Nicklas Nordqvist.

Torsby Discgolfpark Back Nine är en ny 9-håls skogsbana.
Nu har Torsby Skidtunnel & Sportcenter en komplett 18-håls discgolfpark. Namnet Back Nine kommer ifrån traditionell golf där en 18-hålsbana är uppdelad i en ”front 9” (hål 1-9) och en ”back 9” (hål 10-18). Den nya parken startar vid Valbergsängens Sporthotell.

Allmän information kring discgolf (frisbeegolf)
Frisbeegolf, eller discgolf som det också heter, är en sport som liknar golf men man spelar med en disc istället för klubba och boll. Discarna finns i många olika typer, plaster och vikter. I discgolf avslutar man varje hål i en korg av metall som ersätter koppen i traditionell golf. Sporten går ut på att med så få kast som möjligt klara av alla hål på banan. Den spelare som har kastat minst antal kast efter sista hålet har vunnit. Gammal som ung kan utöva aktiviteten.

Du behöver inte boka för att spela utan det är bara att börja spela och invänta på din tur om det är någon som är på banan innan. Det är gratis att spela på discgolfparkerna och du kan använda egna discar eller hyra hos receptionen för 50 kr.

Välkommen!

Anna Lindqvist, platschef Torsby Skidtunnel & Sportcenter
anna.lindqvist@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

platschef, Torsby Skidtunnel & Sportcenter
Anna Lindqvist