2020-04-16 15:29Pressmeddelande

Torsbyungdomar gör coronafilm på olika språk

En kvinna som tvättar händerna.Zilal berättar på arabiska hur viktigt det är att tvätta händerna.

Ungdomarna träffas i prostgården i Torsby där de tillsammans med Karin Lövestam-Öberg, Fryksände församling, går igenom Folkhälsomyndighetens rekommendationer och berättar om dem på olika språk. Denna dag är det Jerusalem, Hamid, Elias Ali, Habib Albin och Zilal som filmar. De tvättar händerna, hälsar på varandra på avstånd och nyser i armvecket på olika språk.

Alla är överens om att det är viktigt att få ut informationen på olika språk för det är många som inte tar corona på allvar. Det vill de ändra på med sin film.

Filmprojektet är ett samarbete mellan Svenska kyrkan och Torsby kommuns arbetsmarknadsavdelning.

För mer information kontakta diakon Karin Lövestam-Öberg 070-671 39 61 eller karin.lovestam-oberg@svenskakyrkan.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,5 miljoner gästnätter i kommunen varje år.