2019-01-05 20:42Pressmeddelande

Torsbys seniorer ska bli mer digitala

Projektledare Annelie Lindberg bjuder in till "Mer Digital" - alla seniorer 65 år eller äldre är välkomna!Projektledare Annelie Lindberg bjuder in till "Mer Digital" - alla seniorer 65 år eller äldre är välkomna!

I dagarna startar Torsby kommuns nya satsning ”Mer Digital”, en digitaliseringssatsning där kommunens seniorer kommer att erbjudas inspirationsdagar med information och utbildning för att bli mer digitala.

Alla som vill får utbildning

Konkret innebär satsningen att alla seniorer 65 år och äldre som bor i Torsby kommun får en inbjudan sänd hem till sig i slutet av januari, där de hälsas välkommen till en inspirationsdag i slutet av februari.

De får välja mellan tre olika datum; kl. 13-16 den 27 februari, 28 februari eller 1 mars. Alla tre tillfällena är i Stjerneskolan matsal i Torsby tätort och det finns plats för 100 seniorer vid varje tillfälle. Det är helt gratis och man bjuds också på fika.

Under inspirationsdagen kommer man att få lära sig surfa på dator, mobil och surfplatta. Man kanske vill veta hur internet och sociala medier fungerar. Det finns ett enkelt utbildningsmaterial som man kan utgå från, och det krävs inga förkunskaper utan det handlar från vad senioren själv undrar över och vill lära sig mer om.

Frågor som kan komma upp kan vara t.ex.:

• Hur söker jag på Google?
  • Hur läser jag tidningar på nätet?
  • Hur fungerar Facebook, Instagram, Youtube, Skype, Swish, etc?
  • Hur funkar min platta/mobil?
  • Hur ringer jag ett videosamtal?
  • Hur skaffar jag en e-postadress?

- Jag hoppas att många tar chansen att vara med och få inspiration i Mer Digitalt eventen i vår kommun, säger projektledare Annelie Lindberg. Deltagarna får själv bestämma vad de vill lära sig. Kan vara allt från hur man laddare ned en app i mobilen till hur man kommunicera digitalt med barnbarnen.

Högstadieelever lär seniorerna

Seniorerna kommer till sin hjälp ha handledare (”lärare”), högstadieelever i årskurs 7-9, som ofta är mästare på smarta telefoner, datorer, internet och sociala medier. Ungdomarna paras ihop två och två och bistår en senior under dagen. Det kommer också att finnas personal från kommunen på plats, som kan ge stöd och hjälp om det behövs.

Det kommer också att finnas en liten mässa i anslutning till utbildningslokalen, där banker, myndigheter och lokala företag finns på plats för att visa sina digitala funktioner och produkter.

Just nu pågår rekryteringen av handledarna, högstadieeleverna. De får 200 kr per tillfälle för att de ställer upp. Förhoppningsvis blir det också en spännande och lärorik upplevelse för ungdomarna att vara handledare åt seniorerna, och ta och ge i dialog med dem. Ett brev har sänts till högstadieskolornas rektorer, och erbjudandet kommer att spridas till eleverna.

- Mötet mellan ungdomar som handledare och de äldre som deltagare är ett spännande möte. Det gynnar båda parterna; högstadieeleverna som får en chans att lära ut sina digitala kunskaper, som de är duktiga på, och de äldre som får ta del av dem, säger Annelie Lindberg.

Projektet ”Till Dig – Tillgänglig Digitalt”

Inspirationsdagarna ingår i projektet ”Till Dig – Tillgänglig Digitalt” som drivs av Region Värmland och Länsstyrelsen i Värmland för att höja förståelsen, kunskapen och tilliten till internet. Till Dig bygger på Telias koncept Mer Digital som genomfördes i Sunne i januari 2018 och som uppskattades mycket av deltagarna där.

Först ut var Eda kommun 5-6 december, Hammarö kommun i januari och nu blir det vi i Torsby kommun i februari.

Ett tillfälle räcker inte – så det kommer mer

Ett enda tillfälle räcker inte för att behärska alla digitala verktyg, det är bara avstampen till en större insats för att hjälpa dem som känner sig obekväma med det digitala samhälle som växer fram.

Torsby kommun har fått stöd från Internetstiftelsen och regeringen för att öppna DigidelCenter på biblioteken i Torsby och Sysslebäck. DigidelCenter är en plats där alla som behöver får hjälp med digitala tjänster och teknik, och de öppnar i februari 2019.

Vill du veta mer?

Mer information kan ges av projektledare för Till Dig Annelie Lindberg på e-post annelie.lindberg@torsby.se eller på telefon 0560-160 02.

På Torsby kommuns webbplats www.torsby.se/merdigital finns också information.

Vill du veta mer om DigidelCenter, vänd dig till kulturchef Annika Wredenberg på e-post annika.wredenberg@torsby.se eller på telefon 0560-161 04.

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Bara några timmars restid till Oslo och flygförbindelser med Stockholm-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,5 miljoner gästnätter i kommunen varje år.