2019-10-25 14:22Pressmeddelande

Torsbyelever i reklamfilm med norska sprintlaget

Elever från Stjerneskolan och delar av norska landslaget i längdskidsprint utanför Valbergsängen i TorsbyVälmeriterade längdskidsprintarna Pål Golberg, Erik Valnes, Mattias Stenshagen, Sindre Björnestad Skar, Eirik Brandsdal och Finn Hågen Krogh bjöd in Torsbyeleverna Kerstin Näslund, Emil Hagström och Alexander Melin till gameshow. Där gällde det ...

Längdeleverna vid Stjerneskolan, Torsby idrottsgymnasium har fått ett ärofyllt uppdrag. De är med i norska sprintlandslagets reklamfilm som just nu sprids på bred front i grannlandet.

I september fanns norska sprintlaget i längd med bland andra storåkarna Finn Hågen Krogh, Eirik Brandsdal och Pål Golberg i Torsby på träningsläger. Samtidigt riggades konferenslokalen på Valbergsängen till filmstudio. Dit bjöds tre elever från Stjerneskolan, Torsby idrottsgymnasium in för att vara med och spela in reklamfilmen som är något av en gameshow där eleverna svarar på frågor för att vinna norrmännens utrustning.

Norska landslaget gör reklam för Bytteshelgen som arrangeras i Norge 9 och 10 november. Det är en variant av bytesmarknad där idrottsutrustning köps och säljs.

- Det är en väldigt populär helg, då idrottsklubbar över hela landet och SpareBank 1 bidrar till att folk kan köpa och sälja använd utrustning. Då är det fint att kunna ha det här samarbetet med de norska skidåkarna, säger Monica Evje, projektledare på SpareBank 1 som arrangerar Bytteshelgen.

Stämningen var lättsam i inspelningslokalen och det var inte utan att programledaren Finn Hågen Krogh darrade på manschetten.

- Jo, jag är allt lite nervös, sa han med ett skratt.

Torsbyeleverna Kerstin Näslund från SK Bore, Alexander Melin från Sundbyberg, och Emil Hagström från Garphyttan bjöd på sig själva.

- Riktigt pirrigt men det kändes lite lättare då de andra var nervösa också, säger Kerstin Näslund.

- En kul erfarenhet, säger Emil Hagström.

Självklart kunde de vår svenska skidhistoria och fick med sig både skidor, stavar och kläder hem.

- De här stavarna lär det gå undan med, säger Alexander Melin med ett leende.

Reklamfilmen på två minuter sprids i sociala medier av 14 SpareBank 1-banker och når ut till hela Norge – vilket så klart också innebär reklam för Torsby. Både ortsnamnet och idrottsgymnasiet nämns vi flera tillfällen.

FOTO: LINDA BENGTSSON

Bildtext till bilderna vid inspelning:

Alexander Melin, Kerstin Näslund och Emil Hagström är numera välkända i Norge efter att ha spelat in reklamfilm med norska sprintlaget. Finn Hågen Krogh var programledare.

Bildtext utanför Valbergsängen:

Välmeriterade längdskidsprintarna Pål Golberg, Erik Valnes, Mattias Stenshagen, Sindre Björnestad Skar, Eirik Brandsdal och Finn Hågen Krogh bjöd in Torsbyeleverna Kerstin Näslund, Emil Hagström och Alexander Melin till gameshow. Där gällde det att svara rätt kring svensk och norsk skidhistoria.

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,5 miljoner gästnätter i kommunen varje år.