2018-11-30 11:00Pressmeddelande

Torsby uppmärksammar glädjespridare på Internationella frivilligdagen

Det är första gången kommunen anordnar en sådan dag för alla de frivilliga som på många olika sätt gör livet gott för seniorer runt om i kommunen.

Firandet sker på Internationella frivilligdagen onsdagen den 5 december. Och det blir på två platser – i Torsby och i Sysslebäck. Det är TorsbyBadet och Sysslebäcksbadet som dagen till ära stänger på eftermiddagen och bara har öppet för att ta hand om de frivilliga.

- Det är ett fantastiskt arbete som de frivilliga på olika sätt gör för seniorerna, berättar aktivitetssamordnare Anette Edberg. Vi hoppas de ska uppskatta dagen den 5 december och att många kommer!

Frivillig kan man vara på många olika sätt berättar Anette. Några exempel är att man sjunger, spelar musik, ordnar bingo, högläser, fixar fika eller på andra sätt ordnar trivsamheter för seniorerna på bl.a. trygghetsboenden, äldreboenden och olika mötesplatser och träffpunkter runt om i kommunen.

- Det är ju så samhället ser ut nu, säger Anette. Vi behöver hjälpas åt på olika sätt för att få det att fungera. Dessutom är det ju inte bara de som får ”hjälp” av de frivilliga som har glädje av detta. Det finns vetenskapliga studier på att även den som ”hjälper” mår bra av det.

Det behövs fler frivilliga
Firandet den 5 december är både till för att uppmärksamma och tacka alla de som är frivilliga idag, men också för att locka fler personer att bli frivilliga.

Man kan göra frivilliginsatser på många sätt. Det kan t.ex. vara att hålla sittgympagrupper på olika mötesplatser runt om i kommunen, vara ute och högläsa för seniorer på äldreboenden och trygghetsboenden, vara med och hålla i evenemang, uppträdanden och på olika sätt bistå, t.ex. bre smörgåsar, vara värd/värdinna som är med och tar hand om folk, hänger upp jackor, ja det kan vara mycket.

- Då kanske vi också kan starta träffpunkter på fler platser, säger Anette.

Idag finns det  tre träffpunkter i kommunens regi (Träffpunkt Torsby biblioteket, Träffpunkt Gömmanberg och Träffpunkt Finnskoga-Dalby samt flera olika gympagrupper i Sysslebäck, riktade till seniorer) och det skulle vara så roligt att få igång grupper på flera ställen. Men det behövs fler krafter då som kan hålla i dem och bistå.

- Man behöver inte vara föreningsansluten för att vara med och göra frivilliginsatser för seniorer. Jag kommer att finnas med under dagen i Sysslebäck och Torsby och berätta om detta med frivilligarbete, för den som vill veta mer.

Internationella frivilligdagen startades av FN och det var redan 1985. Den firas på olika sätt på olika håll. Anette har tittat runt på hur andra kommuner gör och nu startar Torsby med sin variant på temat.

- Jag hoppas att detta kan bli ett återkommande arrangemang för att visa hur vi uppskattar de frivilliga och allt gott de gör för våra seniorer, säger Anette.

Program i Torsby och i Sysslebäck
På Sysslebäcksbadet och TorsbyBadet är upplägget ungefär likadant, och firandet är kl. 13-19 på båda ställena. Det är bad, träning, bastu och bubbel, underhållning med bl.a. Kell-Åke i Myra, tipspromenad och musikquiz med fina priser, t.ex. vinna resa för två till Stockholm. Man bjuder på goa mackor och något sött till kaffet.

Frivilligdagen arrangeras av Torsby kommun i samarbete med Torsby Bostäder, Torsby flygplats och Torsby Skidtunnel & Sportcenter.

Se bifogad inbjudan för alla detaljer.

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Bara några timmars restid till Oslo och flygförbindelser med Stockholm-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,5 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

Relaterad media