2020-12-20 15:12Pressmeddelande

Torsby kommun tar hjälp av tomten i kampen mot smittspridningen

Tomten med brev till invånarna i Torsby kommunTomten från Torsby kommun uppmanar invånarna till att fira en annorlunda jul, för att minska risken för smittspridning

Och kommunalråden vädjar till invånarna att låta sina anhöriga vara kvar på äldreboendena över jul.

• Den bästa gåva vi kan ge är att skydda våra äldre, säger kommunalrådet Peter Jonsson. Vi förstår att alla längtar efter att umgås i jul, men vi vädjar till dem som har anhöriga på äldreboende att med gott samvete låta sina äldre stanna kvar att fira jul på boendet istället för att fira tillsammans med släkt och vänner.

Torsbys kommunalråd Anna-Lena Carlsson:

• Vi vill också tacka alla Torsbybor för att de håller i och håller ut och för allt de gör, för det är bara tillsammans som vi kan få stopp på den här smittan. Och det är inte över än, utan vi måste fortsatta, och att alla måste ta ett ansvar.

Kommunalråden har låtit göra en video med sin julhälsning till invånarna i Torsby kommun. Videon finns på kommunens webbplats torsby.se och på kommunens Facebooksida facebook.com/torsbykommun. Budskapet finns också med i annonsbladet TorsbyBladet som kommer i brevlådan på tisdag 22 december.

Peter Jonsson (S), kommunalråd 073-097 66 92
Anna-Lena Carlsson (C), kommunalråd 076-816 57 42

Tomten är också med i kampen mot corona

Torsby kommuns informationstidning Torsby Nu till invånare och företag kommer i brevlådan måndagen den 21 december.

Framsidan pryds av en alldeles egen tomte som sänder sin vänliga men allvarliga hälsning till alla som bor och verkar i kommunen.

Tomten har skrivit en önskelista som han hoppas att man ska ta till sig.

• Vi vet att många Torsbybor gör stora uppoffringar och insatser för att minska risken för smittspridning, och det ska de ha stort tack för. Men vi ville ändå låta tomten få chansen att med sitt budskap försöka nå verkligen alla, så att vi tillsammans kan fixa detta, säger kommunikationsstrateg Annette Lauritzen.
  • Tomten symboliserar trygghet och godhet. Han är någon vi lyssnar till, gammal som ung. Nu hoppas vi alla ska ta till sig hans viktiga budskap, säger Linda Bengtsson som ingår i Torsby kommuns kommunikationsgrupp.

Brevet från tomten låter så här:

Kära invånare i Torsby kommun

Gammal som ung, riskgrupp eller inte. Oavsett vem du är vill jag att du stannar upp en stund och lyssnar till mina ord.

Julen är en av årets stora höjdpunkter. En tid för stillhet, en tid för släkt och vänner, en tid för glädje. I år kommer högtiden se annorlunda ut. Låt den få vara så. Låt oss gemensamt ta kloka beslut. Låt oss stå emot det vi vill allra mest just nu: att umgås många tillsammans.

Du vill inte bli sjuk. Du vill inte smitta någon som riskerar livet. Jag vill inte heller bli sjuk.

Det här är min önskelista till er:

• Fira julen med bara de närmaste i familjen
  • Träffa släkten digitalt eller ute med avstånd
  • Om du hjälper mig med julhandeln i sista stund – håll avstånd!
  • Var noga med hand- och hosthygien
  • Stanna hemma vid minsta symtom
  • Låt en annorlunda jul vara en del av minnet.

Alla Torsbybor; Jag önskar er hälsa och glädje.
En riktigt god annorlunda jul!

P.S. I år kommer jag inte in med klapparna. Jag ställer säcken utanför.

Idén med att låta tomten hjälpa till här i Torsby kom från Linda Bengtsson, som bland annat arbetar i kommunens kommunikationsgrupp, men till vardags som specialidrottslärare vid Stjerneskolans idrottsgymnasium. Det är också hon som skrivit texten i hans önskelista.

Illustrationen på kommuntidningen har gjort av Birgitta Brorson som är frilansande grafiker som gör layouten av hela vår kommuntidning.

Linda Bengtsson tfn 070-235 02 20

Birgitta Brorson tfn 070-236 20 54

--------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

På Torsby kommuns webb, www.torsby.se och på www.facebook.com/torsbykommun finns kommunalrådens julhälsning, till en annorlunda jul.

Så här säger kommunalråden i videon

Peter: Här kommer en julhälsning från mig och Anna-Lena. En julhälsning som inte liknar något annat år.

Den bästa julgåvan vi kan ge är att skydda våra äldre.

Julen är en fin tradition som vi alla vill fira tillsammans, men årets julfirande kommer att bli annorlunda på grund av pandemin.

Myndigheter uppmanar oss att begränsa hur och vilka vi umgås med under storhelgerna för att skydda de mest sköra äldre och minimera risken för smittspridning. Vi vädjar därför till er som har anhöriga på äldreboende att med gott samvete låta era äldre stanna kvar att fira jul på boendet istället för att fira tillsammans med släkt och vänner

Anna-Lena: Vi vill tacka alla Torsbybor för att ni håller i och håller ut och för allt ni gör för det är bara tillsammans som vi kan få stopp på den här smittan. Och det är inte över än, utan vi måste fortsatta, att hålla i och hålla ut och att all måste ta ett ansvar.

Båda: Vi vill också passa på att önska er en riktigt god och fröjdefull jul. God jul!

Foto: Annette Lauritzen

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.