2020-03-31 20:46Pressmeddelande

Torsby kommun förbereder sig för att ta emot patienter och fler omsorgstagare

Framsidan av huset där Sollidens korttidsboende i Torsby finnsSolliden korttidsboende i Torsby

Region Värmland har uppmanat kommunerna i Värmland att planera för att ta emot fler patienter än vanligt från sjukhuset. Torsby kommun har nu i dagarna börjat genomföra förändringar för att stå redo för detta.

Tillfällig ökning av antalet korttidsplatser

En av åtgärderna som socialförvaltningen gör är att tillfälligt omvandla lediga särskilda boendeplatser till korttidsplatser. Det ger större möjligheter att ta emot patienter från sjukhuset.

För att göra arbetet mer effektivt löses det rent praktiskt genom att personer som idag har korttidsplats eller växelvårdsplats på Solliden i Torsby tätort flyttar därifrån till de lediga platserna på de olika särskilda boendena i kommunen. Då frigörs platser på Solliden så att de tillkommande patienterna från sjukhuset kan komma dit.

• Att ha flera lediga platser på ett och samma ställe kommer att underlätta vårt mottagande av utskrivningsklara patienter, säger tf. vård- och omsorgschef Carina Stolpe.

Personalen fortsätter att arbeta

Personalen som idag arbetar på Solliden planeras jobba kvar där men omställningen av korttidsplatserna kan innebära en tillfällig ändring av arbetsplats.

• Vi har gjort en noggrann planering inför förändringen och informerat berörda omsorgstagare och personal, berättar Carina Stolpe.
  • Det är i dagsläget oklart när antalet patienter och omsorgstagare kommer att öka. Men i och med den förändring vi gör nu anser vi att vi står bra rustade för kommande utmaningar. Personalen har förståelse för situationen och är beredda att ställa upp och hjälpa till, och det är vi mycket tacksamma för.

Områdeschef Mark van Geffen, 073-271 22 31, mark.van.geffen@torsby.se

Områdeschef Ann-Mari Törnevik, 070- 540 39 70, ann-mari.tornevik@torsby.se

Carina Stolpe, tf. vård- och omsorgschef 076-108 65 19, carina.stolpe@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,5 miljoner gästnätter i kommunen varje år.