2024-02-27 15:52Pressmeddelande

Testveckan med drönarleveranser är igång

Man står vid drönareMarcus Örjehag från företaget Aviant förbereder drönaren för avfärd med sitt paket av matvaror.

Nu är första testveckan igång i projektet “Pilotprojekt hemleverans från landsbygdsbutiker med drönare i  Östmark i Torsby kommun. En av dem som hunnit testa redan är Carolin Maule som beställde bröd, leverpastej och kaffebönor. En stund senare firade drönaren ner varorna hemma på Bastvålsvägen.

- Det fungerade oväntat smidigt! Jag sms:ade in min beställning, betalade med Swish och en stund senare hade jag varorna hemma. Jag ser stor nytta med leveransmetoden för oss som bor avlägset.”, säger Carolin.

- Vår uppgift är att ge bra service till våra kunder och det här skulle kunna bli ett utmärkt komplement.”, säger Magnus Lundgren, föreståndare på ICA Nära Östmark.

Torsby kommun ser hemleverans med drönare från landsbygdsbutiker som en möjlighet att i framtiden kunna öka servicenivån och också stärka landsbygdsbutikerna. Pilotprojektet har föregåtts av en förstudie där det konstaterades att det finns efterfrågan på en sån här tjänst bland de boende, vid en leveranskostnad som dagens drönarföretag säger att de ska kunna uppnå på sikt. Bland enkätsvaren som kom in så nämnde många smidigheten, framförallt om man har någon form av besvärlig situation hemma, som till exempel sjuka barn.

Syftet med pilotprojektet är att identifiera utmaningar med hemleverans med drönare, för att kommunen ska veta vad den kan göra för att snabbare få en sån här tjänst på plats permanent. En utmaning har kunnat identifieras redan innan leverenserna startade, och det är regleringen av luftrummet.

- Med dagens regelverk är det mycket omständligt att få tillstånd att genomföra leveranser med drönare, och när man väl får tillstånd så är kraven på operatören hårdare än i vårt grannland Norge. Även kring det nya regelverk som utarbetas just nu av Transportstyrelsen och Luftfartsverket finns det frågetecken, framförallt om det kommer att bli kostnadsmässigt försvarbart för användning i glesbygd”, säger projektledare Johan Erlandsson.

En annan utmaning som hunnit upptäckas var av det tekniska slaget: Vid en leverans tappades kontakten med drönaren, som då automatiskt gick ner och landade på en av de många förutbestämda landningplatserna.

Troligen genomförde Torsby kommun den första kommunala upphandlingen av ett drönarleveransföretag i Sverige, med norska Aviant som vinnare.

- Under den här veckan är vi igång på tre ställen i Norge och Sverige och genomför hemleveranser. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna erbjuda en hemleveranslösning med drönare under 90 kr, även i glesbygd, vid fullt utbyggd verksamhet”, säger Lars Erik Fagernæs, VD på Aviant.

Testet i Östmark pågår under vecka 9. Under vecka 22 blir det en testvecka till, denna gång under sommarförhållanden och hos Tempo Nordvärmlands livs i Ambjörby. Slutrapporten för projektet väntas färdigställas i september 2024.

Pilotprojektet finansieras av Europeiska Jordbruksfonden, Region Värmland och Torsby kommun.

Kontakt: Johan Erlandsson, projektledare, 0707-731682, johan.erlandsson@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.