2020-09-07 15:44Pressmeddelande

Skillnadsprisets finalister utsedda - dags att rösta

Årets finalister till Skillnadpriset är, från vänster: Joe Bengtsson, Kärrbackstrand. Johnny Andersson, Västra Vadje. Tjej- & Kvinnojouren Nordvärmland, med Kristin Bergkvist i spetsen.Skillnadpriset 2020 Finalisterna

Skillnadprisets finalister klara - dags att börja rösta 9 september

Nu är de tre finalisterna klara - och på onsdagen den 9 september är det dags för allmänheten att börja rösta fram årets vinnare av Skillnadpriset. Sedan jag början av maj och fram till vanten av augusti har allmänheten nominerade personer, organisationer, företag och föreningar som verkar i området Torsby kommun, till Skillnadpriset 2020.

Priset delas för andra gångar och är resultatet av ett av flera samarbeten mellan Torsby kommun, näringslivsbolaget Tuab och näringslivsföreningen iTorsby. Nu har juryn, som består av representanter från samma, tagit fram tre finalister av de 16 unika nomineringsbidrag som allmänheten lämnat in. De tre finalisterna till årets Skillnadpris är, med följande motiveringar:

Joe Bengtsson, Kärrbackstrand, Sysslebäck
Motivering: Joe Bengtsson, president i Republiken Nordvärmland, har med sitt driv och sitt engagemang gjort stor skillnad på många sätt. Han är och har varit engagerad i landsbygden han lever i, han kämpar för att Klarälvdalen ska utvecklas och samtidigt bevara det som är bra. Joe har satt Kärrbackstrand på kartan i och med hans initiativ till kulturella samarbeten och träffar i byns Folkets hus.

Johnny Andersson, Västra Vadje, Torsby
Motivering: Aldrig någonsin har väl så många människor setts i rörelse som när Torsbyrundan och Naturpasset i Sysslebäck startade i våras. Johnnys arbete med motionsrundorna har skapat en folkrörelse utan dess like. Flera tusen människor, såväl invånare som besökare, har via Johnnys kartor besökt ställen i kommuner som aldrig tidigare upplevts. Johnny har gjort skillnad, för många, på kort tid.

Tjej- & Kvinnojouren Nordvärmland, Torsby
Motivering: Tjej- & Kvinnojouren Nordvärmland, med Kristin Bergkvist i spetsen, är en ideell organisation som erbjuder en fristad och hjälp för kvinnor och barn när den behövs som allra mest. Tjej- & Kvinnojourens arbete är viktigt för kvinnor och barn som utsätts för våld i nära släkting. Tjej- & Kvinnojouren kämpar med små medel och stort hjärta för att göra skillnad.

Välkommen att rösta under perioden 9/9 - 15/11, det finns flera sätt att rösta

• Fyll i formulär på: www.torsby.se/skillnadpriset
  • Skicka e-post till: skillnadpriset@torsby.se
  • Skicka brevpost till: Torsby kommun, 1. Kommunkansliet, 685 80 Torsby.
    Märk kuvertet med ”Skillnadpriset”.
  • Skriv finalistens namn på en lapp och lägg till någon av röstningslådorna som
    finns i receptionen vid: Kommunhuset i Torsby, Samverkanskontoret i Sysslebäck
    och på bokbussen (vid alla stopp).

Prisutdelning under festliga former andra advent i Sysslebäck
Prisutdelningen av Skillnadpriset 2020 kommer att ske under festliga former i Sysslebäck söndagen den 6 december i samband med att näringslivsföreningen iTorsby lottar ut vinster i TorsbyTuren. Mer info kring prisutdelningen kommer.

Ära, presentkort och statyett från Wood Region i Sysslebäck
Det ärofyllda Skillnadpriset består av ett presentkort på 5000 kr, giltigt hos butiker som är anslutet till näringslivsföreningen iTorsby, och en statyett tillverkad på Wood Region i Sysslebäck.

Kort fakta om Skillnadpriset
Priset arbetade fram i mitten och slutet av 2018, för att offentliggöras under 2019 och delas första gången i november 2019, som en ärofylld, roll och återkommande aktivitet på kvällen på Syssleträffen. Skillnadpriset är framtaget i samarbete mellan Torsby kommun, Tuab och näringslivsföreningen iTorsby i syfte att tydliggöra, synliggöra och hylla det goda och viktiga i att göra positiv skillnad i området Torsby kommun.

Syssleträffen 2020 inställd
På grund av rådande omständigheter nu under coronapandemin har vi som arrangörer valt att ställa i årets Syssleträff.

- Det är så roligt att det även i år är ett stort intresse av att nominera till det nyinstiftade skillnadpriset. Alla nominerade är väl värda den uppmärksamhet som priset ger, säger Anna-Lena Carlsson, vd, Tuab.

- Som representant för Näckåns Energi är jag stolt över att få vara en del av juryn, som nu, efter det svåra arbetet med att ta ut de tre kandidaterna, uppmanar allmänheten att rösta fram 2020 års vinnare av detta ärofyllda pris, som ju syftar till att hylla det goda och viktiga jag att göra skillnad. Normalt koras och firas vinnaren i samband med Syssleträffen som årligen brukar hållas i GA-hallen på allahelgonslördagen. I år är Syssleträffen inställd på grund av den rådande pandemin, så prisutdelning sker istället söndag den 6 december vid en festlig tillställning utomhus i Sysslebäck, säger Jan-Anders ”Jante” Carlsson, vd, Näckåns Energi.

För mer info om Skillnadpriset, vänligen kontakta
Anna-Lena Carlsson, vd, Torsby utveckling AB
anna-lena.carlsson@torsby.se

Jan-Anders Carlsson, vd, Näckåns Energi AB
jananders.carlsson@nackansenergi.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

marknadsföringsstrateg, Torsby kommun och Torsby Flygplats
Ulrika Andersson