2022-08-01 15:00Pressmeddelande

Skidåkare kolliderade i skidtunneln

Bild från skidtunnelnBild från skidtunneln

Två skidåkare krockade i torsdags eftermiddag i skidtunneln. Olyckan inträffade i en del av skidtunneln där båda skidåkarna, en kvinna i 50-årsåldern och en man i 45-årsåldern, kom med fart i utförslöpa från var sitt håll, möttes och kolliderade. Båda fördes med ambulans till sjukhuset i Torsby. Kvinnan är allvarligt skadad.

Skidtunneln stängs tillfälligt

Utifrån händelsen vidtas nu en rad åtgärder. Skidtunneln stängdes på måndagseftermiddagen och kommer att hållas stängd under tisdagen. Säkerhetsåtgärder ses över i olycksområdet och en extern olycksutredning startar då för att utreda vad som hänt samt se över behovet av ytterligare åtgärder.

- Händelsen är mycket ledsam och vi tänker på de inblandade. Nu inväntar vi den externa utredningen för att få större klarhet i vad som hänt och om det krävs ytterligare åtgärder i skidtunneln, säger Anders Björck, biträdande kommunchef i Torsby kommun.

Vid tidpunkten för olyckan var det få skidåkare på plats i tunneln. De två åkarna som krockade är båda vana skidåkare.

Kontaktperson: Anders Björck, biträdande kommunchef. Tfn: 070-600 94 97, e-post: anders.bjorck@torsby.se.

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

platschef, Torsby Skidtunnel & Sportcenter
Anna Lindqvist