2022-12-12 12:59Pressmeddelande

Rolf Nilsson och David Enner Björklund är årets kulturstipendiater

Collage på två män.

Varje år delar Torsby kommun ut kulturstipendier till personer som utmärkt sig inom kulturens område. Nu är det klart vilka som får 2022 års stipendier.

Rolf Nilsson får årets kulturstipendium och David Enner Björklund får årets ungdomskulturstipendium.

-Det är alltid stimulerande och trevligt att få uppmärksamma kreativa insatser, säger Annika Wredenberg, kulturchef, som delar ut stipendierna vid kommunfullmäktige måndag den 12 december 2022.

Årets kulturstipendium tilldelas Rolf Nilsson för insatserna att levandegöra gamla tider, traditioner och levnadssätt i hittills fyra böcker. I drygt 20 år har han levt och verkat på finngården Kvarntorp i Lekvattnet.

Den senaste boken om Klara på Kvarntorp är en gedigen och rik skildring av tiden från tidigt 1800-tal till 1950 där läsaren får lära känna Finnskogen, Klara och släkten tack vare sparade brev, nya och gamla fotografier, rika illustrationer och fiktiva berättelser.

Boken om Klara på Kvarntorp är den fjärde boken av Rolf Nilsson. I de tidigare har texterna handlat om äldre tiders småbrukarliv.

Motivering:

Med glöd och engagemang skildrar Rolf Nilsson i sina böcker ett liv i harmoni och samklang med djur och natur.

Rolfs egna erfarenheter kombinerade med fotografier och historiska dokument tar med läsaren på en lärorik resa till finngården Kvarntorp där Klara befinner sig i berättelsens fokus.

Årets ungdomskulturstipendium tilldelas David Enner Björklund, 23 år.

David är från Rådom, Torsby, och efter filmlinjen på Molkoms folkhögskola fortsätter han på den banan tillsammans med sitt filmkollektiv Tellway Pictures. Samarbetet har resulterat i deltagande i flera tävlingar, även internationellt. Filmen ”En god tanke” vann Filmörnens Noomaraton 2022 och Singeltake-filmen ”Sweet Dollars” vann pris för bästa film och bästa foto på en festival i USA.

Att i framtiden kunna skriva och producera långfilmer, gärna med Värmlandsperspektiv, är ett av målen med verksamheten för årets ungdomskulturstipendiat.

Motivering:

Med starka kreativa förmågor både utvecklar David Enner Björklund spännande berättelser och illustrerar skisser med säker hand. Med stor drivkraft, målmedvetenhet, lugn och glädje kan David förena ett filmteams vision genom alla utmaningar som en skapande verksamhet kräver.

Filmen Sweet Dollars finns att se på Youtube.

Läs om vilka som tidigare har fått kommunens kulturstipendier.

För mer information:
Annika Wredenberg, kulturchef, Torsby kommun
annika.wredenberg@torsby.se
tfn: 070-180 44 79

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.